Recenze Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody – Biografie o slavné zpěvačce nabízí hlubokou sondu do jejího života okořeněnou o známé hity

Nejikoničtější hlas své doby.

To byla zpěvačka Whitney Houston. A právě o jejím životě pojednává nové biografické drama Whitney Houston: I Wanna Dance With Somebody. Snímek zobrazuje její brzké začátky, náhlý vzestup i následný pád a s ním spojené problémy s drogovou závislostí.

Režisérka Kasi Lemmons a scenárista Anthony McCarten pojímají život slavné zpěvačky v celé její komplexností a představují v něm všechno podstatné, a to, aniž by podívaná působila jakkoliv zdlouhavě či nějaký moment přebytečně. Vše tu má své místo a 145 minut dlouhý film je kompaktní a má rychlý spád, takže se ani chvilku nenudíme.

Tvůrci zobrazují jak to pozitivní, tak to špatné – zpěvaččin vrchol i její dno. Nebojí se ukázat ty ošklivé momenty, které s sebou nesla závislost i zneužívající až ohavné chování Bobbyho Browna.Nutno také podotknout, že se tenhle snímek nestranní problematických témat a jde jim vstříc. Tvůrci zobrazují jak to pozitivní, tak to špatné – zpěvaččin vrchol i její dno. Nebojí se ukázat ty ošklivé momenty, které s sebou nesla závislost i zneužívající až ohavné chování Bobbyho Browna. Film však zůstává v tomto ohledu objektivní, když Browna nevinní ze všeho špatného, co Houston potkalo (a ta mu sama nekřivdí, když připustí, že její problémy s drogami tu byly, ještě než ho vůbec potkala, což je jeden z nejsilnějších momentů celé podívané).

Dozvídáme se něco i o její rodině – chamtivém otci a podporující matce, která byla sama slavnou zpěvačkou své doby. Okrajově jsou také představeny zajímavé informace, jako třeba to, že sestřenicí Whitney Houston byla Dionne Warwick, nebo že její kmotrou byla Aretha Franklin. Tvůrci navíc nezapomněli být ani aspoň trochu progresivní a zahrnuli i LGBT dějovou linku s Whitney Houston a její blízkou přítelkyní Robyn Crawford. Zdá se, že zde trochu až moc tlačí na pilu a snaží se sebevíc odškrtnout všechna důležitá políčka (LGBT, droga, černošská komunita…).  A na jednu stranu to tak beze sporu je, protože, i když je tato dějová linka pravdivá, tak stále stejně působí velmi nuceně a silné odůvodnění pro zahrnutí tohoto milostného románku tu vlastně není.

Za zmínku stojí i fakt, že z vypravěčského hlediska se snímek drží poměrně zajeté a, dalo by se říci, trochu okoukané struktury. Mladá nadějná umělkyně je objevena slavným hudebním producentem, zažívá náhlý vzestup a rychle se stává hvězdou a senzací, s nečekanou slávou však přichází tlak, který vede k drogám, zpěvačka naráží na úskalí v profesním i osobním životě, vydává se na obrovské turné ve snaze obnovit kariéru, dosahuje dna, dostává se do odvykacího centra a začíná od začátku jako znovuzrozená osoba. Tuto dějovou linku jsme viděli již u snímků Bohemian Rhapsody, Rocketman či u letošního Elvise – je až s podivem kolik slavných hudebníků si prošlo téměř totožnou cestou od vrcholu ke dnu (někdy s drogami, jindy bez nich). Za tuto určitou repetitivnost však tvůrci nemohou, je to zkrátka očividně osud hvězd, které se náhle dostaly na výsluní, což je velmi smutný fakt.

To vše by však nefungovalo nebýt kompetentní představitelky hlavní role. Herečka Naomi Ackie jako titulní protagonistka podává velmi silný výkon plný emocí. Její ztvárnění ikonické zpěvačky je autentické a surové, odvádí zkrátka kvalitní práci po všech stránkách. A to doslova. Ackie nejen hraje ze všech sil (a jako Britka přejímá americký přízvuk), ale také se angažuje pěvecky. Herečka totiž částečně nazpívala některé z dřívějších písní Whitney Houston a tvůrci pak spojili její hlas s hlasem Houston, a to stojí za obrovskou pochvalu.

Skvělou práci odvádí i zbytek hereckého ansámblu, především pak Stanley Tucci jako hudební producent Clive Davis, Ashton Sanders jako zpěvák a manžel Houston Bobby Brown a Tamara Tunie jako její matka Cissy Houston. Zvláště Tucci podává hluboký a nezapomenutelný výkon, který podporuje také fakt, že skutečný Davis film produkoval.

Kapitolou samou o sobě je pak hudba, která zde nesměla chybět. Snímek je protkán hity Whitney Houston (uslyšíte mnohem více než onu titulní píseň), které neuvěřitelným způsobem oživují celou podívanou. Zaznívají zde všechny její největší hity od I Will Always Love You přes How Will I Know až po I’m Every Woman a další slavné písně této zpěvačky. A jejich zahrnutí do děje navíc působí velmi přirozeně a patřičně – Houston je zpívá buď na koncertech, nebo nahrává ve studiu, a tak nás jejich přítomnost nevytrhává z podívané.

Tu ucelují i kreativní a věrohodné kostýmy. Barevné šaty a komplety přibližují postavu Houston, která díky práci kostymérů působí ještě více autenticky. Většina módních kousků jsou téměř kopie těch původních. V krátké montáži klipů se skutečnou Whitney Houston pak zjišťujeme, jak moc se snímek v tomto i dalších ohledech přiblížil realitě.

V závěru je Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody silné a kvalitně zpracované biografické drama, kterému nechybí duše ani drive. Podívaná má spád a silný emotivní náboj, ale najdeme v ní i spoustu odlehčujících momentů – avšak humorem se nic netrivializuje, všechno je tak nějak na místě. Velký tahákem je i Naomi Ackie jako titulní zpěvačka, která odvádí silný a přesvědčivý výkon. Celé to pak dotváří hudební doprovod v podobě ikonických hitů Whitney Houston, které si budeme pobrukovat ještě dlouho po zhlédnutí tohoto snímku.

Ve snímku nechybí ani ikonické verze americké hymny v podání Whitney Houston na Super Bowlu.

Whitney Houston: I Wanna Dance with Somebody
(Foto: TriStar Pictures)