Recenze Vřískot 6: Ghostface jde vraždit do New Yorku. Překvapí ale už málokoho

Maska ducha a v ruce nůž. Kultovní vrah Ghostface se vrací na scénu.

Postava ukrytá pod černou kápí a maskou ducha, v ruce ostrý nůž, zpovzdálí zvonící telefon. Kombinace vyvolávající v nejednom příznivci současné hororové kinematografie mrazení, může znamenat jediné – nový díl celosvětově známé franšízy Vřískot je na světě. Šestý díl úspěšné filmové série vrací na scénu dobře známé hrdiny včetně dnes již ikonického vraha zvaného Ghostface. A přináší dvě zásadní otázky. Kdo vraždí tentokrát? A má po více než dvaceti letech od vzniku prvního dílu ještě čím překvapit?

V novém Vřískotu, který si znovu vzala na starost režisérská dvojice Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett, se tentokrát z městečka Woodsboro přesouváme do New Yorku, kam se po tragických událostech spojených s posledním řáděním vraha Ghostface přesunuly hlavní hrdinky, sestry Carpenterovy, i jejich přeživší kamarádi. Idylka nového začátku ale moc dlouho netrvá. Do velkoměsta se spolu s nimi totiž přesunul i vrah, který je pokračovatelem a obdivovatelem předchozí „práce“ Ghostface. Hra o čas začíná, a hrdinové musí zjistit, kdo a proč se je snaží zabít dřív, než jim tělem projede ostří nože.

Postavu maskovaného psychopata, který napodobuje filmové masakry v opravdovém životě a stane se noční můrou obyvatel malebného městečka, vytvořil už v roce 1996 režisér Wes Craven. Nejenže se stal otcem jedné z nejslavnějších hororových sérií na světě, ale také tvůrcem snímku později označovaného jako žánrový milník devadesátých let. Postavu vraha Ghostface na filmové plátno Craven do roku 2011 navrátil ještě třikrát, v roce 2015 však zemřel na rakovinu, a nepočítáme-li seriál z téhož roku, zdálo se, že filmová série Vřískot bude u konce.

To se však změnilo v roce v roce 2022, kdy se duo režisérů Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett rozhodlo po deseti letech od vzniku posledního Cravenova filmu nápad oživit. A nyní, o rok později, se vrátili s dalším pokračováním v podobě Vřískotu 6.

Nový Ghostface, který už neřádí v městečku Woodsboro, ale v mnohamilionovém velkoměstě, je chytrý, brutální a svižný.Jejich nový Ghostface, který už neřádí v městečku Woodsboro, ale v mnohamilionovém velkoměstě, je chytrý, brutální a svižný. Dokud není odhalena jeho identita, je přitažlivým tahounem celého filmu, a to i přestože jsou jeho kroky v několikátém díle série už dost předvídatelné. Diváci budou zřejmě po většinu děje tušit, na co se maskovaný vrah zrovna chystá a „koho si podá“, i když se tvůrci do poslední chvíle pokouší schematičnost udolat a publikum co nejvíce zmást, především co se týče identity antihrdiny.

Přestože je film dynamický a Bettinelli-Olpinovi a Gillettovi se většinu času daří budovat napětí, nepříjemné mrazení narůstá a navzdory předvídatelnosti se dočkáme pár povedených lekaček, konečné rozuzlení oproti předchozím dílům možná lehce zklame. I tak úspěšná série, jakou je Vřískot, totiž naráží problém snad každé delší franšízy – že po několika dílech zkrátka pointy začnou být překombinované.

Vřískot 6 v průběhu naznačuje několik možných rozuzlení, bohužel nakonec vybírá jedno z těch méně přitažlivých a snadněji rozklíčovatelných. Přesto má co nabídnout. Věrným fanouškům, kteří si franšízu oblíbili, dopřeje nostalgii nejen v podobě návratu maskovaného vraha a četným odkazům k prvnímu dílu série, ale třeba i návratem herečky Courteney Cox jako novinářky Gale Weathers. Co film činí o poznání atraktivnějším je také obsazení Melissy Barrery a Jenny Ortegy, které jsou v rolích sester Carpenterových velmi přesvědčivé.

Je otázkou, co čeká Vřískot v budoucnu, a zda má ještě co nabídnout, přestože už asi ničím nemůže zásadně překvapit. Připravované pokračování s číslem 7 by si měli podle všeho pod taktovku vzít noví tvůrci. Pokud ale práci zvládnout alespoň tak důstojně jako Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett u šestého dílu, diváci se na řádění dalšího Ghostface zřejmě znovu přijdou podívat. A to i přestože už překvapením nikdo „vřískat“ nebude.

Ghostface uprostřed masakru nebo dynamického zumba tanečku?

Vřískot 6 (2023)
(Foto: Paramount Pictures)

To mě podrž, kdo to bude tentokrát?

Vřískot 6 (2023)
(Foto: Paramount Pictures)

Žádný vrah není tak šílený, aby se střetl tváří v tvář s botoxem Courteney Cox.

Vřískot 6 (2023)
(Foto: Paramount Pictures)
75%

Vřískot 6 / Scream VI

Je otázkou, co čeká Vřískot v budoucnu, a zda má ještě co nabídnout, přestože už asi ničím nemůže zásadně překvapit. Připravované pokračování s číslem 7 by si měli podle všeho pod taktovku vzít noví tvůrci. Pokud ale práci zvládnout alespoň tak důstojně jako Matt Bettinelli-Olpin a Tyler Gillett u šestého dílu, diváci se na řádění dalšího Ghostface zřejmě znovu přijdou podívat. A to i přestože už překvapením nikdo "vřískat" nebude.