Recenze Mavka: Strážkyně lesa je půvabná ukrajinská pohádka o lásce k přírodě i lidem

V konkurenci na poli animáků s přehledem obstojí.

Mavka, lesní víla, nás uvítá ve svém světě, kouzelném lese. Právě se stala jeho novou strážkyní, i když podle některých je pro tuto úlohu příliš hodná a naivní a nemůže říši ochránit. Před kým? Před lidmi, kteří žijí hned za kopcem. Lidé rádi přijdou a z přírody si bezohledně berou cokoli se jim hodí, aniž by hleděli na následky. Proto se kouzelná stvoření poučila z minulosti a před lidmi se mají na pozoru. Máme tu tedy dva znepřátelené světy, jejichž zástupci, Mavka a muzikant Lukas, se potkají a zjistí, že nic není černobílé. Od sympatií není daleko k lásce. Je to tedy něžná variace na Romea a Julii, naštěstí bez tragického konce, i když se k němu schyluje.

Zlé lidi reprezentuje bohatá dědička místní pily, velmi zábavná záporačka se skvělými hláškami a správně protivným charakterem. Její arogantní stylista je další skvělou vtipnou postavou, zatímco ústřední pár je prostě jen roztomilý a nepříliš komplikovaný. Jsou tu roztomilá zvířátka i kouzelní skřítci, jistě zaujme kočkožába (nebo žabokočka?). Klasické poselství o jednotě, lásce a přátelství nemůže nikoho urazit.

Snad vyjma pár příležitostí, kdy vidíme kroj nebo slyšíme ukrajinskou píseň, na nás snímek úplně nekřičí, že je z Ukrajiny.Snad vyjma pár příležitostí, kdy vidíme kroj nebo slyšíme ukrajinskou píseň, na nás snímek úplně nekřičí, že je z Ukrajiny. Jeho originalitě by to prospělo, ale pohádka se pravděpodobně snaží hlavně vyrovnat klasickým animátorským studiím, a to se jí daří se ctí. Škoda, že i když snímek zvládnul přijít se spoustou zajímavých hlavních protagonistů a jejich pomocníků, nevěnuje se jim, jak by mohl a přidává stále další a další vedlejší postavy, které možná mohou příjemně rozptýlit děti, ale příběhu nijak neprospívají a navíc jde často o klišé, třeba dva natvrdlí bratři hromotluci. Písně jsou trochu slabší, ale naštěstí je jich tu poskrovnu.

Vzhled postav není něco, co by nám vyrazilo dech svou originalitou, ale animace je velmi obstojná a rozhodně líbivá. Kouzelný les nabízí rozmanitou podívanou. Děj je dynamický, stále se něco děje a pomáhá tomu bohužel i přehršel vedlejších postav, bez jejichž taškaření bychom se často obešli, ale malí diváci to nejspíš ocení. A počkejte si na zábavnou potitulkovou scénu!

Mavka sice přináší dost toho, co jsme už viděli u mnoha Disneyovek, ale pro malé diváky může být překvapující a okouzlující. Kdyby taková pohádka vznikla u nás, byli bychom na ni patřičně hrdí. Je tak akorát dlouhá i zábavná pro děti a stravitelná pro jejich doprovod. Téma dvou znepřátelených světů nikdy neomrzí a ekologický podtext může také přispět k zajímavé debatě s vašimi ratolestmi.

Všichni lidé nejsou zlí… ale pořád je takových dost.

Mavka: Strážkyně lesa (2023)
(Foto: Animagrad Animation Studio)