Recenze: Barbie je feministka, ale není dokonalá – nový snímek Grety Gerwig je progresivní a nebere se moc vážně, což je příjemné

„Hi Barbie!“

Když bylo poprvé v roce 2021 oznámeno, že se chystá hraný film na náměty slavné panenky, nikdo ho nebral moc vážně. A už vůbec nikdo nečekal, že se z něj stane takový hit ještě před uvedením do kin, a že ho začnou všichni spojovat s Oppenheimerem, historickým dramatem o vynálezu atomové bomby. To je skutečnost, ve které v současnosti žijeme. Režisérka a scenáristka Greta Gerwig dokázala, že i takový snímek o panence Barbie, toho může nabídnout velmi mnoho a lze skrze něj rozebrat plno důležitých společenských témat.

O čem to tedy celé je? Panenka Barbie žije poklidným životem v Barbielandu spolu s ostatními Barbínami a Keny. Každý její den je perfektní a plný stylizovaných oblečků, vysokých podpatků, plážových dýchánků a velkolepých večírků. Vše se však změní ve chvíli, kdy začne mít Barbie podivné myšlenky o smrti a zjišťuje, že má najednou plochá chodidla. Jediný způsob, jak toto zvrátit, je vydat se do skutečného světa a zjistit, kde se stala chyba. Na odvážné cestě se k ní přidává i Ken, který se jí marně snaží zalíbit. Při návštěvě skutečného světa dochází Barbie i Ken ke klíčovým zjištěním o podobě jejich společnosti a postavení mužů a žen (Kenů a Barbín) v ní. Ken však zachází až příliš daleko a po návratu začne Barbieland měnit ke svému obrazu. A jediný, kdo může věci vrátit do pořádku je Barbie.

Snímek tak staví do kontrastu feminismus a patriarchát, poukazuje na problémy v obou a snaží se najít to nejlepší řešení. Snímek tak staví do kontrastu feminismus a patriarchát, poukazuje na problémy v obou a snaží se najít to nejlepší řešení. Gerwig se tak vrací ke své oblíbené tematice, kterou implementovala i do světa Barbie. To, že je hlavní myšlenkou, kterou se Barbie zabývá, feminismus, nikoho, kdo zná její předchozí díla (jako např. Lady Bird či Malé ženy), moc nepřekvapí. Barbie však v tomto ohledu pracuje trochu na tenkém ledě. I když poselství, které se Gerwig a její spolu-scenárista Noah Baumbach (Manželská historie) snaží podat, je důležité, tak nelze zapřít, že občas tlačí až moc na pilu.

Ač je například proslov Glorie (kterou ztvárňuje America Ferrera) o neférovosti v životě ženy silně pravdivý a mnohé dámy se v něm zhlédnou, tak by v něm šlo trochu ubrat. Dále pak také tvůrci jasně upřednostňují ženskou stránku a muže představují jako ty zlé, a když už se zdá, že postavy dojdou k závěru, že není dobrá ani ryze mužsky ani žensky dominantní společnost a chce to rovnoprávnost, tak stejně Barbíny upřou Kenům (kteří se v Barbielandu cítí po celou dobu utlačovaní) více prostoru se vyjádřit. Má to být pravděpodobně komentář toho, jaké mají postavení ženy v současném světě, jenže Gerwig a spol. si jaksi neuvědomují, že jsme se posunuli dále. A tak mohlo toto téma být v závěru podáno trochu lépe.

Na druhou stranu je od tvůrců progresivní představení Barbie jako nedokonalé. Barbie má být totiž perfektní a ideálem pro malé holčičky, které má povzbudit k tomu, aby se z nich staly silné ženy. Ale ve snímku zjišťujeme, že tomu tak není. Hlavní hrdinka není bezchybná, má plochá chodidla a strie, pociťuje lidské emoce a občas bojuje s temnými myšlenkami – můžeme se s ní zkrátka všichni ztotožnit.

Podívané však nechybí ani značná dávka humoru, který je velice uvědomělý. Tvůrci ani postavy se vůbec neberou vážně, a to je osvěžující. Navrch tu kromě upřímně vtipných momentů najdeme i spoustu narážek, kdy vypravěčka v podání Helen Mirren i naši hrdinové bourají pomyslnou čtvrtou zeď a obrací se k nám jako k publiku. Barbie je skutečně hodně meta a nestraní se toho.

Překvapivým prvkem pak může být i nečekané množství muzikálových čísel. Najdeme tu řadu velkolepých a potřeštěných hudebních vystoupení, které baví svou scénografií, choreografií i samotnými písněmi a nechybí jim ani velká dávka humoru. Nejvýraznější je beze sporu číslo Kena v podání Ryana Goslinga, který do něj vložil opravdu vše. Navíc je na hercích znát, že si tyto momenty dost užívají, což se podepisuje na celkovém výsledku, který je zkrátka rozkošný. Kromě toho pak nabízí samotný soundtrack i řadu nových písní složených známými umělci exkluzivně pro Barbie – na doprovodu se tak podíleli hvězdy jako Billie Eilish, Dua Lipa, Sam Smith nebo Nicki Minaj, takže je postaráno o hravý hudební zážitek po všech stránkách.

Největším tahákem celého snímku je beze sporu již od začátku jeho herecké obsazení, kterému velí Margot Robbie jako Barbie a Ryan Gosling jako Ken. Robbie podává silný a výrazný výkon a je perfektní představitelkou filmové Barbie, lepší jsme si skutečně nemohli přát. Barbie rozhodně patří mezi jedny z jejích nejpovedenějších rolí. Na druhé straně je pak Gosling, který má sice vzhled Kena a na svých 42 let vypadá skutečně dobře, ale jeho věk je prostě v této roli znát. Nehledě na to však Gosling dokazuje, že věk není to hlavní a podává věrohodný výkon hodný opravdového Kena. Navíc je znát, že si Gosling roli značně užíval a vyžil se v ní. Do svého výkonu dává skutečně vše, což se kladně podepisuje na výsledku a jeho nepochopeného Kena si prostě zamilujete.

Z vedlejších postav pak jistě stojí za zmínku America Ferrera coby Gloria, jedna z mála lidí ve filmu. Ferrera, kterou mohou diváci znát jako Ošklivku Betty, odvádí skvělou práci. Výrazný je i Will Ferrell, jehož role výkonného ředitele Mattelu je sice malá, ale za to vlivná díky hercově osobitému přednesu. A nejvýraznější a nejzábavnější postavou je bezesporu Divná Barbie v podání skvělé Kate McKinnon. Celý snímek pak oplývá opravdu bohatým hereckým ansámblem, kterým se pyšní na každém kroku. Objevují se zde dále například Simu Liu, Issa Rae, Rhea Perlman, Alexandra Shipp, Emma Mackey, Kingsley Ben-Adir, Michael Cera, John Cena, Ariana Greenblatt, Scott Evans, Dua Lipa nebo Emerald Fennell a další.

V neposlední řadě tu také hrají velkou roli kulisy. Vizuální stránka je velmi výrazná, a to nejen díky své barevnosti a převaze růžové. Pestré jsou kulisy i rekvizity, zvláště ty v Barbielandu. Veškeré věci, se kterými postavy zachází, působí záměrně plasticky a uměle (pobaví zejména Kenův pokus o surfování na umělých vlnách), zkrátka jako hračky. Najdeme skrze ně také plno narážek na různé Barbie kolekce – od ikonického kabrioletu, přes Barbie dům snů až po neonové kolečkové brusle a další poklady. Samostatnou kapitolou jsou pak pestré kostýmy, ve kterých se tvůrci skutečně vyžili. K životu tak přivedli řadu legendárních Barbie kreací. Kostýmní výtvarnice si skutečně daly práci se ztvárněním všech šatů a dotvořily tak tu správnou atmosféru.

Barbie je v závěru velmi povedenou podívanou, která má potenciál mít velký kulturní vliv, což se může zdát poněkud překvapivé. Gerwig však přináší hluboký příběh, který v některých ohledech velmi trefně rozebírá feministická témata a jindy zase tlačí až trochu moc na pilu. Ono to ale zase tak nevadí, protože tvůrci jsou si některých věcí vědomi a neberou se 100 % vážně, což dokazuje značná dávka meta humoru. Pobaví i velká hudební čísla, barevné kostýmy a kreativní autentické rekvizity a kulisy. Obrovským tahákem je beze sporu i hvězdné obsazení, především Robbie a Reynolds, kteří si své ikonické role osvojili. Barbie tak rozhodně mile překvapí jako feel good film, který si určitě nechcete nechat v kinech ujít.

Na plochá chodidla mám jediný lék: správnou obuv!

Barbie (2023)
(Foto: Warner Bros. Pictures)