Recenze Minulé životy: Film pro každého, kdo přemýšlí nad tím, co mohlo být

Nenápadná romance láme srdce divákům od Sundance po Karlovy Vary.

Celine Song se ve svém filmovém debutu inspirovala vlastním životem. Možná to je důvod, proč je její příběh tak jedinečný a obyčejný zároveň a uchvacuje stále více diváků po celém světě. Myšlenka, kterou se zabývá, totiž někdy musela v temné chvíli napadnout každého se zlomeným srdcem. Co by bylo, kdyby…

Nora (Greta Lee) se jako malá přestěhovala s rodiči z Jižní Koreje do Kanady a později do New Yorku. Za sebou nechala svou spřízněnou duši Hesonga (Yoo Teo). Po letech se díky moderním technologiím znovu shledají, nejdříve na Skypu, nakonec i osobně. Tou dobou už je ale Nora šťastně vdaná za Arthura (John Magaro) a hlavně žije v úplně jiném světě než Hesong.

Je to takový milostný trojúhelník na duševní úrovni.Je to takový milostný trojúhelník na duševní úrovni. Hesong ví, že s Norou už nikdy nebude (alespoň ne v tomto životě) a Arthurovi to zase připomíná, že existuje jedna strana jeho milované, kterou nezná. Nora zbožňuje svůj život, ale také si uvědomuje, že mohla být šťastná úplně jinde a jinak. Zároveň je pro ni těžké sledovat, že Hesong se v životě tak úplně nenašel, ani kariérně, ani v osobním životě. Je to kvůli ní? “Když se něčeho vzdáte, tak za to něco získáte,” praví v úvodu Nořina matka. Možná proto, že on se své dětské lásky nikdy úplně nevzdal a upnul se na to, co nikdy neexistovalo, uvízl na mrtvém bodě.

Pokaždé, když se ústřední dvojice setká, je jasné, že osud jim není nakloněn. Chtějí spolu být, ale chtějí také dělat jiné věci. Věnovat se kariéře, bydlet tam, kde zrovna bydlí… Načasování, sny, ani finanční možnosti jim vždy neumožňují jít za svým srdcem. Jde o intimní a minimalistický příběh. Nejsou tu žádné přehnaně kýčovité obrazy. Lidé se chovají příjemně normálně, všedně, i dialogy jsou zdánlivě velmi obyčejné. Nejsou tu žádná vášnivá vyznání jako z telenovely, hrdinové nemají nereálná očekávání. Dialogy mezi nimi snad ani nejsou tak důležité jako to, co zůstává nevyřčeno, pro co možná ani slova neexistují. Ne nadarmo snímek připomíná fantastickou trilogii Richarda Linklatera “Před”.

Snímek je půvabný a křehký, rozhodně nás donutí přemýšlet, ale dialogy nejsou vyloženě geniální. Film je hodně o tom, co si domyslíme. Jak velkou roli můžeme hrát v životech jiných lidí? Někdo má to štěstí, že těch osudových lidí potká víc. Ale nakonec vždy musíme žít s bolestným poznáním, že žijeme jen jeden život a nemůžeme stihnout vše, musíme se vyrovnat s rozhodnutími, která jsme udělali, i s odbočkami a stopkami na životních křižovatkách, které jsme nemohli ovlivnit.

Minulé životy vypráví o životních cestách, na které jsme se nikdy nevydali. Škoda, že trailer obsahuje jedny z nejlepších scén a celý film nedokáže být tak intenzivní. Zádumčivý, ale ne depresivní, romantický, ale ne kýčovitý. Ukazuje, že se dá říct mnoho i tím, co zůstane nevysloveno. Herci se naprosto stávají svými postavami. A snímek vám dá přesně to, co si z něj jste ochotni vzít.

Důležitost některých lidí a momentů v našich životech nám někdy dochází až s odstupem.

Minulé životy (2023)
(Foto: A24)