Recenze Anatomie pádu: Snímek mrazivý a zároveň plný emocí

Film, který nás nutí přemýšlet.

Poklidný život spisovatelky Sandry (Sandra Hüller) se obrátí vzhůru nohama, když její manžel Samuel náhle zemře po pádu z okna. Hlavní hrdinka ale nemá moc času truchlit, protože policejní vyšetřování dochází k závěru, že ho zabila ona. Nejde ani tak o detektivku, jako spíše o psychologické soudní drama, u kterého ovšem vůbec nechybí napětí. Příběh plyne pomalu, přesto je nesmírně chytře vystavěn a nezačne nás nudit. Navzdory své délce 150 minut nás nevyčerpá, stále se musíme zamýšlet nad tím, kdo hlavní postavy jsou a jak se asi v kritické situaci zachovaly.

Nad tím ostatně musí přemýšlet i jejich malý syn Daniel (Milo Machado Graner). U soudu uslyší spoustu věcí, které by žádné dítě o svých rodičích slyšet nemělo, ani kdyby byli oba naživu. Jednoho z nich už ztratil a je pro něj nesmírně těžké se rozhodnout, zda uvěří, že jeho matka je vražedkyně, nebo bude muset žít s druhou variantou, že se otec dobrovolně rozhodl rodinu navždy opustit osudným skokem.

Snímek rozplétá složitost mezilidských a partnerských vztahů, do kterých nikdo kromě zúčastněných nevidí.Snímek rozplétá složitost mezilidských a partnerských vztahů, do kterých nikdo kromě zúčastněných nevidí. Čím déle vztah trvá, tím podivnější může být, partneři toho spolu překonají spoustu. Stále si musíme klást otázku, udělala to Sandra, nebo ne? Bude za to odsouzena? Když budeme její postavu dostatečně pozorně sledovat, odhalíme pravdu? A dozvíme se někdy, jak to bylo? Byly staré křivdy opravdu zapomenuty a odpuštěny?

Snímek stojí na skvělém scénáři, napínavé režii Justine Triet a fascinujících hereckých výkonech, za kterými nezaostává ani rodinný pes, neboť také on se dočká velmi dramatické scény. Ještě rozhodně stojí za zmínění Sandřin advokát a dávný flirt Vincent (Swann Arlaud), který musí obrázek o jejím zesnulém manželovi překroutit tak, aby všichni v soudní síni věřili verzi o jeho sebevraždě. My ale hrdiny neznáme a vidíme jen to, co se nám snímek rozhodne ukázat. A rozhodně to často není snadná podívaná. Nikdo by nebyl nadšený, kdyby se u soudu před cizími lidmi probíral náš život, rozhodnutí a mnohé chyby, vytržené z kontextu, a všichni je soudili. Sandra je navíc komplikovaná osobnost, což u soudu nevyzní dobře, byť ji třeba přesně takovou manžel miloval.

Vztahové a soudní drama je přes svou délku fascinující a čekáme do poslední chvíle, které otázky nám film zodpoví a které zůstanou jen bloudit v naší hlavě. I když někdy je tempo pomalejší, snímek rychle uteče a jde pořádně do hloubky. Otevírají se témata duševního zdraví, nevěry a sexuality, viny, touhy po kariéře a uměleckém naplnění, představy o výchově dítěte. A soud je nakonec jen na nás.

V mrazivých horách se může stát leccos.

Anatomie pádu (2023)
(Foto: Les Films Pelléas)