Recenze: Strašidelný dům sice nepřináší nic objevného, ale prostě baví, a to je to podstatné

Vstupte na vlastní nebezpečí.

To je varování, kterého by se měli držet návštěvnicí Strašidelného domu v New Orleans. Po vstupu už totiž není cesty zpět, neboť jeho strašidelní obyvatelé vás budou pronásledovat až domů. Ben Matthias se toto dozví tvrdou cestou, když je do domu pozván Gabbie a Travisem, kteří potřebují jejich pomoc s odstraněním duchů z jejich nového domova. V sídle jsou postupně uvězněni další tři duše – kněz, vědma a profesor zabývající se historií zmíněné budovy. Společně pak postupně odkrývají tajemství tohoto duchy posedlého domu ve snaze najít cestu, jak ukončit jeho prokletí a dostat se z něj ven.

Režisér Justin Simien (Dear White People) a scenáristka Katie Dippold (Drsňačky) tak prezentují svoji adaptaci klasické atrakce v Disneylandu. Po sérii Piráti z Karibiku, Expedici Džungle nebo Zemi zítřka se tak jedná o další filmové zpracování propriety zmíněného zábavního parku. Nutno také podotknout, že Strašidelný dům byl již jednou kinematograficky adaptován, a to přesně před 20 lety ve stejnojmenném snímku, kde si hlavní roli zahrál Eddie Murphy.

Strašidelnému domu tak chybí jistá dávka fantazie, byť se o ni tvůrci snaží.Na první pohled tak jde vidět, že jde o další neoriginální výplod Hollywoodu, který je v poslední době plný sequelů, remaků, spin-offů a obecně adaptací již známých děl. Strašidelnému domu tak chybí jistá dávka fantazie, byť se o ni tvůrci snaží. Příběh sice baví a děj má dobré tempo a spád, takže se divák u filmu beze sporu nenudí, dvě hodiny uběhnou poměrně rychle, což je jistě velké plus. Ale zápletka je jinak poměrně předvídatelná a postavy stereotypní – vystrašený a podivný malý kluk, který není jako ostatní děti, matka vdova samoživitelka, hlavní hrdina bojující s velkou ztrátou, pomstychtivý záporák s nejasnými motivy a Danny DeVito a Owen Wilson, kteří jsou, no prostě, Danny DeVito a Owen Wilson (o tom však ještě později).

Kromě toho pak má Strašidelný dům poměrně výraznou vizuální stránku. Hned na první dobrou zaujme zpracování titulní lokace a jejich kvalitních a propracovaných kulis a rekvizit, se kterými si tvůrci dost pohráli. Co se pak týče samotného CGI, tak je jeho provedení občas trochu podivné, a ne příliš kvalitně působící, ale na druhou stranu se to zdá být záměrné, aby snímek dostal ten správný feeling. Veškeří duchové (včetně ústředního záporáka) působí úmyslně animovaně a až karikaturně, díky čemuž máme pocit, jako bychom se dívali na horor z 80. nebo 90. let typu Krotitelé duchů, Beetlejuice nebo Hokus Pokus. Podívaná díky tomu dostává jistou nostalgickou atmosféru, což je vítané.

Celková nálada filmu je podpořena i samotnou lokací, kde se děj odehrává. Tvůrci dobře vystihují atmosféru New Orleans a přenášejí nás do tohoto významného přístavního města ve Spojených státech, které je známé svou neotrlou kulturní stránkou a hudebním pozadím. Není tedy divu, že i hudba zde hraje poměrně důležitou roli. Doprovod pro Strašidelný dům složit Kris Bowers (Zelená kniha) a v jeho hravých skladbách se odráží inspirace hudební scénou New Orleans.

Snímek pak beze sporu nejvíce zachraňuje herecké obsazení. V hlavní roli coby Ben Matthias, se zde ocitá LaKeith Stanfield (Atlanta, Jidáš a černý mesiáš). Stanfield podává výrazný výkon plný emocí a je silným charismatickým protagonistou, kterého baví sledovat. Dobrou oporou mu je i Rosario Dawson, která je přesvědčivá jako matka samoživitelka a příjemně se doplňuje s Chasem Dillonem, který ztvárňuje jejího syna.

A jak již bylo zmíněno, plejádu herců doplňují Danny DeVito a Owen Wilson, kteří jsou zkrátka Danny DeVito a Owen Wilson. Oba dělají to, co umí nejlépe a přivádějí k životu svérázné postavy. A bohudík za to, protože jejich hrdinové oživují celou podívanou a baví tak, jak jen tito dva komici umí. Podobně je na tom i Tiffany Haddish jako excentrická vědma Harriet, která též sází na své komické schopnosti a vyplácí se jí to. Na druhou stranu však trochu zklame Jared Leto, který se zde objevuje jako záporák. Oscarovému herci se nedostává tolik prostoru, kolik by si zasloužil, a tak jeho postava děsivého padoucha vyznívá spíše trochu karikaturně a neseriózně. Kromě toho pak pobaví v epizodních rolích Jamie Lee Curtis, Hasan Minhaj, Dan Levy nebo Winona Ryder.

V závěru je Strašidelný dům poměrně solidní podívanou. Ač nepřináší nic objevného a jde jen o další z řady neoriginálních remaků, tak vesměs baví. Příběh nenudí a má spád a podivné vizuály nás přenesou do atmosféry hororů 80. let. Za pochvalu stojí i povedené a propracované kulisy titulního domu a náladu dobře navozuje i lokace New Orleans a hudební doprovod. Velkou součástí celé podívané je její bohaté herecké obsazení, které si na plátně dobře rozumí a tvoří sehraný tým. Dohromady tak sice nejde o žádný nabušený letní blockbuster, ale Strašidelný dům jistě postačí jako milý a pohodový film pro celou rodinu.

Ve vaší budoucnosti vidím velký špatný.

Strašidelný dům (2023)
(Foto: Walt Disney Pictures)