Recenze Želvy Ninja: Mutantí chaos není chaotická pohádka, ale promyšlená komedie pro všechny

Zelení milovníci pizzy jsou zase tady!

Tahat léty prověřené hrdiny znovu na filmová plátna se někdy vyplatí, jindy ne. Ale Želvy Ninja: Mutantí chaos jsou učebnicový příklad toho, jak vzdát klasice hold a zaujmout i novou generaci. Hrdinové jsou sice sami o sobě zajímaví, ale s lenivými scénáristy by to prostě nedopadlo dobře. Proto je skvělé, že na každém dílu skládačky si tvůrci dali záležet. Scénář, na kterém má zásluhu Seth Rogen, je plný popkulturních narážek (s pečlivostí přeložených, takže uslyšíme zmínky o Dykovi či Ztraceném) a želví hrdinové, které tu poznáváme jako teenagery, řeší problémy odpovídající jejich věku, což může zaujmout stejně staré diváky. Ale film je stále dost zábavný, akční a propracovaný, aby zabavil i mnohem starší publikum. K tomu tu máme úžasnou animaci, temnou atmosféru a skvělou hudbu.

Pojďme si ale načrtnout příběh. Před patnácti lety se do kanálu dostal tajemný sliz, který změnil život jedné kryse a čtyřem malým želvám, stali se z nich mutanti. Krysák Mistr Tříska se želvích mláďat ujal a vycvičil z nich nejen nadějné bojovníky, ale také osobnosti s pevnými morálními hodnotami. Svůj domov ale mají stále ve stoce, kde se schovávají před světem, protože lidi jsou pro ně nebezpeční.

Tento snímek je čirá zábava a dobrodružství, nesnaží se nás dojmout, rozpitvávat charaktery a podobně, tak je k němu tedy potřeba i přistupovat.Každý teenager chce ale někam patřit a Donnie, Micky, Raf a Leo si uvědomují bolestivou skutečnost, že nemohou chodit na střední, nebo pozvat dívku na školní ples. Jsou to znudění puberťáci, které fascinuje svět na povrchu a lidé v něm. Jejich nejnebezpečnější misí je zatím leda obstarání nákupu. To se ale brzy změní, protože město ohrožuje Supermoucha, tajemný padouch, jehož původ tak trochu tušíme. Kluci se spřátelí s April, dívkou jejich věku, která chce prorazit jako novinářka. Společně vymyslí plán, jak si před zbytkem světa spravit reputaci. Ale nic nebude tak jednoduché…

Tento snímek je čirá zábava a dobrodružství, nesnaží se nás dojmout, rozpitvávat charaktery a podobně, tak je k němu tedy potřeba i přistupovat. Animace je prostě úchvatná a jde ruku v ruce s příběhem. Hrdinové přece pochází z kanálu, tak nemůže jít o roztomilou podívanou, dokonale uhlazenou jako selfie sester Kardashianových. Soundtrack je od prvních tónů fantastický a Želvám ho může závidět kdejaký seriózní akčňák. Nic jiného bychom od dua Trent Reznor a Atticus Ross z NIN ostatně ani nečekali. V závěru se ze snímku stává trošku mišmaš všeho, stejně jako z hlavního záporáka, což je škoda. Do kina můžete vzít i malé děti, ale počítejte s tím, že jde o animák trošku temnější.

Snímek je svižný, vizuálně strhující a nesmírně zábavný pro děti, rodiče, a dokonce i pro letargické teenagery. Příběh, akce, humor, počet a propracování postav, to vše je vyvážené, scénář je okořeněný popkulturními narážkami. Tenhle film dělali fandové Želv Ninja a přistupovali k němu s láskou a úctou, a je to znát. Jejich svérázné pojetí ale možná nemusí sednout jiným fanouškům.

I ninjové se můžou stydět před holkou.

Želvy Ninja: Mutantí chaos (2023)
(Foto: Nickelodeon Animation Studios)