Recenze Nejhlubší nádech: Strhující dokument nám nejednou vezme dech

Napínavé a fascinující zpracování skutečného příběhu.

I diváci, kteří běžně neholdují dokumentům, byli uchváceni filmem Free Solo (Bez jištění na El Capitan). Nejhlubší nádech je dalším podobným dílem, které dokáže oslovit a strhnout široké publikum. Zcela nás pohltí a poučí širokou veřejnost o bláznech, kteří se věnují freedivingu, tedy ponoru na jeden nádech až do hloubky kolem 100 metrů. Jedná se o jeden z nejnebezpečnějších sportů vůbec. Proč, to nám snímek dostatečně detailně objasní. Konkrétně se podíváme na příběh mnohonásobné světové rekordmanky ve freedivingu, Alessie Zucchini a Stephena Keenana, jejího přítele. Charismatický Ir našel své životní poslání v roli záchranného potápěče a už při své první účasti na velké soutěži se projevil jako skutečný hrdina.

Hned úvodní záběr ponoru do temných hlubin v reálném čase jen za zvuku tlukotu srdce je naprosto ohromující. Dovíme se, co se při takovém potápění děje s tělem a jaký je to pocit. Sledujeme rozhovory s rodinou a přáteli, záznamy soutěží, Stephenovo poznávání světa a jeho hledání něčeho, co našel až díky potápění. Snímek pomalu spěje ke svému vyvrcholení, k událostem roku 2017, kdy se Alessia potápěla v nechvalně proslulé dahabské Blue Hole.

Režisérka Laura McGann nám dávkuje informace postupně, a tak velice efektivně udržuje napětí. Měla s čím pracovat, jelikož se jedná o tak extrémní sport, věnují se mu velmi silné a zajímavé osobnosti. Mají neustálou potřebu překonávat své hranice, zároveň přílišné ambice a neodhadnutí vlastních možností můžou znamenat smrt.

Jak ubíhají minuty, atmosféra snímku houstne, a možná divák tuší už od začátku proč.Jak ubíhají minuty, atmosféra snímku houstne, a možná divák tuší už od začátku proč. Vše spěje k tragickému závěru, který si jako divák “užijete” právě díky skvělému zpracování, tedy pokud osudy hrdinů už neznáte. Odolejte pokušení a nezkoušejte si hledat detaily, ať se nepřipravíte o překvapení, které nám McGann nachystala. Povedlo se jí z dokumentu udělat téměř napínavý thriller. Musí ale pracovat s tím, že Stephen je výrazně sympatičtější než Alessia, vůči které má i spousta lidí “z oboru” výhrady, jak snímek zmiňuje.

I když jde v závěru o skvělou podívanou pro diváka, po rozuzlení příběhu se musíme zamyslet, zda je eticky korektní natočit film (tedy především jeho konec) o někom zesnulém takto prvoplánovým způsobem, a jestli účast přeživších osob na takovém projektu není výrazem neúcty. Zpracování prostě zanechá určitou pachuť v ústech a snímek by byl fascinující i bez přehnaně dramatického zpracování.

Možná o freedivingu vůbec nic nevíte, ale to vám nezabrání si Nejhlubší nádech naplno užít. Právě naopak, snímek je natočen způsobem, který bude nejnapínavější především pro neznalého diváka. Režisérka Laura McGann nás naprosto vtáhne do tohoto sportu a příběhu dvou lidí, kteří freedivingu zasvětili život. Snímek nás nejednou přiměje zatajit dech.

Tohle je trošku jiná Malá mořská víla.

Nejhlubší nádech (2023)
(Foto: Netflix)