Recenze Dovbuš: Ukrajinský Robin Hood zaujme diváka více, než by se dalo čekat

Každá země má svého hrdinu.

Symbolicky na Den nezávislosti Ukrajiny měl premiéru historický velkofilm Dovbuš. Jeho natáčení začalo ještě před válkou, která tvůrcům dost ztížila situaci. Navzdory nepříznivým okolnostem se nenechali odradit a snímek dotočili. Udělali dobře, protože by byla škoda přijít o tak povedený vhled do ukrajinské historie.

Děj se odehrává v 18. století, kdy karpatské země prožívaly temné časy, protože byly pod nadvládou cizích států. Olekse Dovbuše odvedou z jeho vlastní svatby, aby se z něj stal voják. Když ale začne být pro jednoho nadřízeného nepohodlný, tak se ho zbaví. Nakonec se z něj i jeho bratra Ivana stanou psanci, kteří přebývají v horách.

Zatímco Oleksa chce bojovat za svůj lid, Ivan touží hlavně po penězích. Kvůli tomu se z Olekse stane národní hrdina, kolem kterého je mnoho legend. K nim přispívá i skutečnost, že ho šlechta nedokáže zastavit. Využije proto jeho největší slabiny, kterou je jeho dávná láska Marička. Navíc dojde ke střetu obou bratrů, ze kterých se postupně stanou nepřátelé.

I když to tvůrci neplánovali, film Dovbuš je kvůli současné situaci ještě aktuálnější než kdy dříve.I když to tvůrci neplánovali, film Dovbuš je kvůli současné situaci ještě aktuálnější než kdy dříve. Někteří diváci vůči němu určitě budou mít výhrady, protože od začátku války už uplynul delší čas. Prvotní solidarita s válčící Ukrajinou vymizela a (z velké části) zbylo jen otrávení nad tím, že tato situace má dopad i na Česko. Nicméně to ještě neznamená, že je správné zavrhnout všechna díla z ukrajinské produkce.

Diváky všech zemí totiž spojuje jedna podstatná věc –⁠ zbožňují hrdiny. Ať už jde o superhrdiny z Marvelu, nebo anglického či ukrajinského Robina Hooda. Když se ještě příběh zakládá na skutečnosti, tím líp. Ostatně právě z nafouklé legendy kolem hrdinů si svým způsobem dělají legraci sami tvůrci Dovbuše. Ačkoliv ukazují, jaké řeči o Oleksu Dovbušovi kolují, zároveň ho stále vykreslují jako obyčejného člověka.

Příběh působí především na začátku poněkud zmateně. Nějakou dobu může trvat, než se v něm divák zorientuje. Vyprávění by mohlo mít trochu ucelenější podobu, protože když se skáče z minulosti do současnosti, aniž by se vysvětlil patřičný kontext, je to celkem matoucí. Zvlášť když průměrný český divák nemá ucelený přehled o dějinách na tomto území. Na druhou stranu ho to víc donutí se nad dějem zamyslet, což je znak každého dobrého filmu.

Úplně nejpovedenější scény jsou ty, během kterých je skupina Olekse Dovbuše v akci. Jsou natočené tak dobře, že je vyloženě radost se na ně dívat. Třešničkou na dortu jsou pak důmyslné pasti, do kterých se jejich nepřátelé chytají. Celkovou atmosféru navíc vhodně dotváří také velmi specifická hudba.

Historické drama Dovbuš dokazuje, že snímky o národních hrdinech stále fungují. Zvlášť když se dělají s láskou a nesnaží se diváka za každou cenu přesvědčit o tom, že byla daná postava úplně bezúhonná nebo nesmrtelná. Negativem je, že se tvůrci příliš nesnažili vysvětlit všechny historické souvislosti, protože pro nezasvěceného diváka může být vypravování zpočátku poněkud nepřehledné. Postupně si ho ale získá povedenými akčními scénami i tím, jak pečlivě vykresluje příběh hlavní postavy. Takže pokud vám nevadí trocha klasické brutality v historických filmech, tak se do Dovbuše můžete směle pustit.

Čestný hrdina není jen ohrané klišé.

Dovbuš (2023)
(Foto: Pronto Film)