Recenze: Sestra II je hororové pokračování, které mělo potenciál, ale bohužel se utápí v nesmyslech

Co se dělo s Valakem dál?

Po událostech v rumunské Cartě se sestra Irene uchýlila do pozadí. Její poklidný život v klášteře však netrvá dlouho. Záhadné zlo zabijí kněze po celém světě a Irene je jediná, kdo tomu může přijít na kloub. Vypadá to totiž, že démon Valak se vrátil a jde po cenné relikvii. A klíčem ke všemu se zdá být Maurice „Frenchie“, Irenin společník z Carty.

Tak se prezentuje pokračování hororu Sestra, které vychází přesně pět let po prvním snímku a v době desátého výročí V zajetí démonů, kde se démon Valak objevil poprvé. V zajetí démonů také odstartovalo celou hororovou sérii filmů, kam patří i trilogie Annabelle nebo právě Sestra. Režie Sestry II se ujal Michael Chaves, který stojí u za dalšími snímky série jako je V zajetí démonů 2: Na Ďáblův příkaz a La Llorona: Prokletá žena. Na scénáři se pak podílela trojice Ian Goldberg, Richard Naing a Akela Cooper. A v tom je právě ten háček.

Celý příběh je poněkud chaotický a rozprostírá se do všech stran.Jakmile totiž na scénáři pracuje více lidí, nevěští to nic dobrého. A Sestra II bohužel není výjimkou. Celý příběh je poněkud chaotický a rozprostírá se do všech stran, díky čemuž mnohdy nedává smysl. Sledujeme v něm hodně postav na několika místech naráz, a i když se scenáristé snaží dát dějové linky zmatečně dohromady, tak to zkrátka ne vždy funguje. Namísto toho působí vyprávění tak, jako by každý ze scenáristů napsal jednu třetinu, a pak se je společně pokusili spojit do něčeho souvislého.

Děj je díky tomu roztříštěný a chování postav nedává vždy úplně smysl (v nejvyhrocenějším finále se nelogicky rozdělí, nechají záporáka v bezvědomí o samotě, nebo s sebou berou bezpotřebně do nebezpečné akce dítě apod.). Nachází se zde také spousta nepřirozených momentů, jen aby vyplnily čas a posunuly dále vyprávění – například, když postavy zajdou za vatikánským knihovníkem, kterým jim poskytne veškerou expozici a informace podstatné k vyšetření záhady a umožní ději pokračovat. A nehledě pak na nesrovnalosti s pokračováním příběhu v rámci předchozích navazujících snímků (nejen Sestry, ale i druhého V zajetí démonů, kde se Valak jako démonická jeptiška poprvé objevuje).

Naštěstí však herci podávají vesměs silné výkony, a tak je celá podívaná koukatelná. V hlavní roli jako sestra Irene se zde pak objevuje Taissa Farmiga, která odvádí výraznou práci a je dobrou nositelkou příběhu. Obdobně silný výkon pak předvádí charismatický Jonas Bloquet coby Frenchie posedlý démonem Valakem. Bloquet si s rolí poradil velmi solidně a je v ní poměrně přesvědčivý. Na druhou stranu Anna Popplewell nebo Storm Reid ničím přehnaně neoslní, neodvádí sice špatnou práci a snaží se, ale jejich postavy vyznívají v závěru bohužel trochu plytce. Svůj debut si pak odbyla Katelyn Rose Downey jako malá Sophie, která podává solidní výkon a z mladších herců zde patří k těm lepším.

Za zmínku pak rozhodně stojí i vizuální stránka snímku. Ta je po většinu času docela povedená a efekty poměrně působivé – třeba scéna s obličejem Valaka ze stránek magazínu. Strašidelné vizuály jsou většinu času hravé a hrůzu nahánějící. Občas jsou však také přehnané a podivně působící, čímž vytváří z hlavní zrůdy spíše karikaturu (zvláště jedna závěrečná scéna bez větších spoilerů).

V neposlední řadě je tu pak i hudební doprovod, za kterým tentokráte stojí Marco Beltrami (Tiché místo, Le Mans‘ 66, Renfield). Jeho skladby dobře doplňují celou podívanou a navozují tu správnou atmosféru. Beltramimu zkrátka hororový žánr není cizí, a na výsledku je to poznat.

Dohromady je pak Sestra II bohužel trochu nepovedený horor, přestože se snaží sebevíc být zajímavá a neotřelá. Děj ničím příliš neoslní, i když se zápletka zdá zprvu nadějná, avšak příběh je natolik roztříštěný, že zkrátka bohužel příliš nezaujme. Nepomohou ani vesměs působivé vizuály, které také nejsou úplně vždy povedené, ale najde se v nich plno efektních lekaček. Atmosféru pak dobře doplňuje hudební doprovod Marca Beltramiho, který umí nastolit tu správnou náladu. Největšími plusy jsou však výkony herců, kteří se skutečně snaží, zvláště pak mladá Farmiga, která do svého přednesu vkládá vše. V závěru tak pokračování Sestry ničím přehnaně neuchvátí, ale ani moc neurazí, pokud jste fanoušky této hororové série.

Ustup Satane!

Sestra II (2023)
(Foto: Warner Bros. Pictures)