Recenze: Přízraky v Benátkách se snaží postrašit nás i Poirota

Vítejte na halloweenském večírku v prokletém domě se zavražděným hostem!

Potřetí nás čeká film podle stejného receptu, ingrediencemi jsou dílo Agathy Christie, Kenneth Branagh na postu režiséra a k tomu i představitel geniálního hlavního hrdiny, detektiva Hercula Poirota. Křoví už mu ale nedělají žádné velké hollywoodské hvězdy, v porovnání s předchozími filmy je obsazení o dost umírněnější. Žádný Johnny Depp, Gal Gadot či Judi Dench. V menší a docela otravné roli se tu představí leda Jamie Dornan, hrající tajemného doktora. Malého synka mu hraje Jude Hill, takže si zopakovali postavy otce a syna z Branaghova Belfastu.

Pokud jste neviděli předchozí dva filmy, vůbec to nevadí, film funguje zcela samostatně. U Smrti na Nilu nejspíš o nic nepřicházíte, Vražda v Orient expresu je, co se týče zápletky i obsazení, naopak zajímavější. Ovšem od minula jsme si naštěstí polepšili. Branagh se rozhodl opravdu přitlačit na pilu a natočit mysteriózní detektivku s prvky hororu. Je ovšem možné, že nás laciné lekačky spíše rozesmějí. Celkově snaha o strašidelnou atmosféru naštěstí docela funguje.

Dobře se tu rozléhají výkřiky, vrzají dveře, kdekoli se může ukrývat vrah. Nebo duch?Jako obvykle jsou postavy uvězněny spolu na omezeném prostoru. Tentokrát to není vlak ani loď, ale prokletý dům v Benátkách. Není překvapením, že Branagh naplno využívá působivých kulis rozlehlého, avšak polorozpadlého paláce, hraje si se stíny na chodbách i v noblesních pokojích, které jsou však zašlé a zlověstné. Dobře se tu rozléhají výkřiky, vrzají dveře, kdekoli se může ukrývat vrah. Nebo duch?

Bydlí tu jen majitelka, dříve slavná operní pěvkyně Rowena Drake (Kelly Reilly), která před rokem za tragických okolností přišla o dceru. Pořádá halloweenský večírek a zároveň seanci s médiem (Michelle Yeoh), které prý skutečně dokáže mluvit s duchy. Zvládne přijít na to, jak a proč zemřela Alicia? Na odpověď jsou všichni zvědaví, proto se objeví i Poirot s dávnou známou Ariadnou (Tina Fey), bývalý snoubenec dívky, a další hosté. Večer se brzy zvrhne a mrtvoly přibývají. Dům je prý prokletý a v jednu chvíli snad i Poirot zapochybuje o tom, zda vrah je stále mezi živými, nebo se někdo mstí ze záhrobí. Snímek moc nebaví v části, když Poirot vyslýchá podezřelé, a správná detektivka by nám měla umožnit z dostupných indicií vraha uhádnout, zde to ale nejde, můžeme mít jedině neurčité tušení.

Branagh se s pojetím Agathina Poirota jako režisér i herec od minula zlepšil a tentokrát sází na tajuplnou atmosféru a strašidelný příběh. Začátek je vizuálně velmi zajímavý a příběh nás docela chytí. Rozuzlení nemáme příliš jak vytušit, což může být pro fanoušky detektivek zklamání. A to mezi začátkem a koncem je docela nuda, sází více na vizuální stránku a lekačky než na děj. Celkově zajímavá podívaná, jenže ji nejspíš nebudeme chtít vidět znovu. To je na zápletku od Agathy Christie trochu bída.

„Vsadím se o svůj knír, že tohle vyřeším!“

Přízraky v Benátkách (2023)
(Foto: 20th Century Studios)