Recenze Bod obnovy: Už ses dneska zálohoval? Robert Hloz v Bodu obnovy úspěšně resuscituje české sci-fi

Co kdyby existovala možnost, že vás po smrti znovu oživí?

Stalo se, v co možná mnozí už ani nedoufali.  Do českých kin vstoupil snímek, který nečekaným způsobem resuscitoval opomíjené tuzemské sci-fi. Po snímku Ikarie XB 1 z šedesátých let, kterou mnozí pamatují jako poslední kvalitní českou žánrovku, si tak nyní mohou diváci užít podívanou, kterou pro ně v celovečerním filmu Bod obnovy připravil režisér Robert Hloz. Zavede nás v ní do potenciální možné budoucnosti, která možná není tak růžová, jak se na první pohled zdá.

Svět roku 2041 vypadá zdaleka jinak než současnost, jak ji známe. Nejenže lidstvo učinilo technologický pokrok, který mu rapidně usnadnil každodenní život. Pomyslná hra lidí na bohy zde dosáhla překvapivé roviny – lidem se z části povedlo získat kontrolu nad smrtí. V příběhu, do něhož diváky Hloz uvádí, máte právo být oživeni, když se vám stane nehoda či zemřete nepřirozenou smrtí. Stačí si jen pravidelně vytvářet digitální zálohu své osobnosti – takzvaný bod obnovy.

Není úplně jasné, zda institut obnovy, který ve filmu bod obnovy provádí, je státní nebo polostátní organizací. Co ale jisté je, a kde děj zároveň začíná – že ředitel společnosti Rohan (Karel Dobrý), ji chce zprivatizovat a, údajně, vylepšit možnosti procesu obnovy. Do toho se záměry institutu snaží zmařit zločinecká skupina, která zabíjí nevinné oběti poté, co vyprší 48hodinový limit pro možnost provedení obnovy.  Agentka Em (Andrea Mohylová) je tak postavena před nelehký úkol. O to těžší, že případ pro ni bude mít i osobní rovinu.

Přestože je Bod obnovy spíše detektivkou oděnou do sci-fi kulis, nabízí divákům vizuálně poutavou a propracovanou podívanou, na kterou jsou zvyklí spíše ze zahraniční produkce. Zajímavým prvkem je i to, že není na první dobrou jasné, kde futuristické město přesně leží – postavy mluví česky, noviny jsou i v angličtině, tipovat ale můžeme jakési potenciální hlavní město středoevropského prostoru.

Detektivní zápletka sama o sobě je poutavá a gradující, přestože poměrně předvídatelná.Detektivní zápletka sama o sobě je poutavá a gradující, přestože poměrně předvídatelná. Navzdory místy trochu úsměvně působícím dialogům, se pochybnosti o jejich věrohodnosti ale poměrně ztratí v ději, který rychle plyne, fakta se mění a zvědavost, jak příběh vyústí, narůstají.

Z hereckého obsazení nelze opomenout zejména Andreu Mohylovou, která se na plátně stává rozhodnou a emočně odcizenou agentkou Em, která si prošla traumatem, snaží se zároveň být dobrou kriminalistkou i vyřešit staré křivdy. Vtáhnout diváky do dilematu, zda je etické a správné vracet lidem uměle život, se přesvědčivě daří i Matěji Hádkovi nebo Karlovi Dobrému.

Samotná myšlenka na možnost něčeho, jako je bod obnovy, tedy de facto jakési „přelstění“ smrti, je lákavé pokušení, které provází lidstvo od nepaměti. Kladné i záporné stránky takové možnosti se Hlozovi daří ve filmu velice dobře nastínit a podnítit diváky k dalším úvahám, neboť – a to je i pro scénář velmi dobře – nenabízí zcela jednoznačnou odpověď.

Na popis filmu jedním slovem by bylo pravděpodobně příhodné slovo nevídaný. Ze světového hlediska se nejedná o nic tak přelomového, aby se stalo milníkem, na druhou stranu Robert Hloz suverénně prolomil prokletí českého sci-fi, které se dlouho nedočkalo ničeho tak propracovaného, nápaditého a ambiciózního, jako je Bod obnovy. A jakékoliv nedostatky se v takovém případě odpouštějí velmi snadno.

Už jste se dnes zálohovali?

Bod obnovy (2023)
(Foto: Bioscop)