Recenze: Peníze těch tupců servírují slušnou zábavu, ale ocení to někdo?

Chytrá komedie podle skutečného příběhu.

Je to jen pár let, co vlna zájmu o akcie GameStop provětrala peněženky pár miliardářům z Wall Street. Že akciím vůbec nerozumíte? To by vám nemělo v zábavě v kině bránit. Ostatně tenhle snímek je hlavně o normálních lidech. Jeden takový relativně obyčejný chlapík Keith Gill (Paul Dano) natáčí videa u sebe ve sklepě a radí svým sledujícím, dalším obyčejným lidem, jak zbohatnout na burze, i když jemu samotnému se to ještě nepovedlo. Jednou objeví akcie, ve které věří, a strhne lavinu zájmu od lidí napříč Spojenými státy. On a jeho “následovníci” dokážou něco zcela nevídaného, začnou likvidovat jmění miliardářů. A těm se to pochopitelně vůbec nelíbí. Situace se vymkne kontrole, společná aktivita komunity bláznů z Redditu se dostává do novin a televize, a hlavního hrdinu čeká soudní obsílka.

Zlí boháči nechtějí dopustit, aby se obyčejní prodavači, zdravotní sestry či zadlužení studenti dostali zázračně k penězům.Přestože se interakce mezi Keithem a jeho přívrženci odehrává jen v online světě, snímek to podává svižně a zábavně. Divák nemusí být inženýr, matematik ani bankéř, aby pochopil, o co ve filmu jde. I když složitá tématika je tu vysvětlena v až příliš svižném tempu, takže možná neporozumíme úplně všemu (škoda!). To nám naštěstí nebrání v užívání si filmu a chápeme hlavní problém, protože ten je tu vykreslen pohádkově černobíle: zlí boháči nechtějí dopustit, aby se obyčejní prodavači, zdravotní sestry či zadlužení studenti dostali zázračně k penězům. V USA je navíc rozdíl mezi miliardáři a chudými či střední třídou zcela propastný.

Snímek má velmi rychlé tempo, občas sám sobě na škodu, postavy a jejich chování jsou černobílé, a někdy se už moc opakuje. Ale kladů je tu stále spousta. Paul Dano se svou nenápadnou tváří a uťápnutým projevem je skvělým protikladem k sebevědomým businessmanům. Jeho hrdina řeší problémy v potemnělém sklepě se svou ženou, sedící na schodech s miminem v náručí, zatímco na druhé straně barikády vidíme jejich protivníky (Seth Rogen, Vincent D’Onofrio a Nick Offerman) v prosluněných vilách s vínem v ruce, či na tenise a v bazénu. Není to poprvé, co Dano dokáže naservírovat ohromující a nečekaně silný výkon naprosto minimalistickými prostředky. Role jeho ženy Caroline neposkytla Shailene Woodley moc příležitostí zazářit. Pete Davidson se tu objeví jako Keithův bratr, má dle očekávání dost otravnou a přiblblou roli, která bude příjemným zpestřením pro ty, kteří nehledají zrovna intelektuální zábavu, zatímco druhé části publika se protočí panenky, kdykoli se objeví v záběru. Dále si užijeme Americu Ferreru či Anthonyho Ramose.

Málokdy se povede takhle důmyslně a vyváženě zkombinovat vážné téma s humorem. Je to vážná komedie, nebo vtipné drama? Je to obojí a ještě víc. Skvělé herecké výkony, skutečný příběh, svižné tempo, kontrast mezi “hodnými chudými” a “zlými bohatými”. Peníze těch tupců jsou velice dobrý film, ale vzhledem k tématu financí ho nejspíš docení jen velmi málo diváků.

„Ti tupci kupují akcie čeho…?“

Peníze těch tupců (2023)
(Foto: Columbia Pictures)