Recenze Pět nocí u Freddyho: Fanoušky potěší, ostatní mohou tento snímek vynechat

Jedna dvě, méďa jde, Freddy si jde pro tebe.

Hlavní hrdina Mike (Josh Hutcherson) je sympatický, ale problematický mladík. Snaží se sám postarat o mladší sestru Abby (Piper Rubio), zatímco ho stále děsí traumatická událost z dětství, která zničila jejich rodinu. Mike si nemůže práci zrovna vybírat, takže přijme nabídku na práci noční ostrahy v dávno zavřené pizzerii. Tohle místo ale v noci žije vlastním životem. Každá směna je divnější než ta předchozí, ale Mike musí zůstat, protože se zdá, že by tady mohl najít odpovědi na záhadu, která ho trápí celý život. Kam zmizel jeho malý bráška…

Diváci se budou dělit na dvě skupiny. Na ty, pro které je Pět nocí u Freddyho jen další strašidelný film, a na oddané příznivce hororové hry, kteří se na filmovou verzi těšili spoustu let. Ale nejspíš se oba tábory shodnou, že snímek není nijak zvlášť děsivý, a to je u hororového žánru jaksi problém. Je tu jen pár lekaček a nic nám opravdu nerozproudí krev v žilách.

Vizuálně je snímek zajímavý, prostředí je pro strašidelný film jako stvořené.Vizuálně je snímek zajímavý, prostředí je pro strašidelný film jako stvořené. Co by mohlo být lepší než temná, zašlá restaurace a dětská herna se spoustou dveří, skladů, potemnělých koutů, přičemž často místnosti sledujeme jen na záběrech z kamer. Míchá se tu nostalgie a hravost s něčím zlověstným a děsivým. A to něco jsou oživlé hračky-roboti, kteří si vybírají, kdo může do pizzerie vejít, a co víc, kdo i živý odejít.

Herecké výkony jsou průměrné, Mike je poměrně důvěryhodný a Hutcherson mu dodává lidskost, ale jeho sestra je skoro až otravná (a dítě se speciálním talentem už jsme v jednom mnohem lepším hororu viděli). Záhadná policistka Vanessa (Elizabeth Lail) je tak trochu typickou hororovou postavou, nápadně atraktivní a až podezřele zainteresovanou v polorozpadlé budově.

Režisérka a scénáristka Emma Tammi ze začátku úspěšně buduje plíživou, temnou atmosféru, ale skoro polovinu snímku se nic neděje, a pak přijde trochu nečekaný zvrat, který na nějakou dobu všechen náš strach dočista rozpráší. Až do závěru se z toho film ani my nevzpamatujeme. Jde údajně o horor, ale téměř v něm chybí strach a děs. Mnohem víc se tu řeší rodinné drama, příběh je komplikovaný, ale s až příliš snadným rozuzlením. Spíše nám bude snímek připadat úsměvný a chování postav bizarní, než že bychom byli vystrašení.

Nejspíš jde o skvělý zážitek pro zaryté fanoušky, ale pro běžného diváka je příběh trochu překombinovaný, nedostatečně vysvětlený a málo strašidelný. Jde tu znát kreativita a atmosféra je občas opravdu hutná, jde o solidní snímek, jenže ve výsledku tato podívaná nezanechá téměř žádný dojem. V porovnání s předlohou, která nešetří lekačkami, s ní snímek nemá mnoho společného.

Sladké zabíjí…

Pět nocí u Freddyho (2023)
(Foto: Blumhouse Productions)