Recenze Její tělo: Poměrně chladně podaný příběh o tématu, které mohlo budit vášně

“Vychovali jste mě tak, že mám být nejlepší…”

Snímek inspirovaný osudem Andrey Absolonové (Natalia Germani) nás provede jejím krátkým životem, kdy se proslavila nejdřív na skokanské věži, aby se později prosadila pod pseudonymem Lea De Mae v pornu, a následně její mladý život tragicky utla rakovina.

Příběh začíná v devadesátkách, a i když se Její tělo příliš nesnaží zachytit dobu, zahlédneme tu alespoň walkmana, plakáty na zdi, nebo prostředí samoobsluhy. Píše se rok 1996, celý Andrein dosavadní život byl podřízen skokům do vody pod tvrdým drilem trenérky (skvělé Zuzany Stivínové), která nevybíravě komentuje “špeky” svých svěřenkyň způsobem také typickým pro devadesátá léta. Mladá a atraktivní dívka podřizuje sportovní kariéře vše, na nějakou zábavu si ani nevzpomene, jídlo si nevychutnává, zná jen dřinu. Ale přichází zranění, které jí nejenže sebere možnost startovat na olympiádě, ale ukončí její kariéru úplně, a sportovní svět na ni rychle zapomene. Tím přijde o všechno, co doteď znala, a naději na úspěšnou budoucnost. Jinak toho totiž moc nemá. Tedy kromě atraktivního vzhledu, který se brzy rozhodne využít.

Tělo je pro ni prostředek k úspěchu.Tělo je pro ni prostředek k úspěchu, a to i na cestě za pornofilmovými cenami. Andrea byla zvyklá být hvězda. Začne se jí líbit, co jí tahle kariéra nabízí, a asi si plně neuvědomuje dopad své volby na její rodinu. Máma (Zuzana Mauréry) to bere pragmaticky, dcera se o sebe přece zvládá postarat a je úspěšná. V tomhle je dítě asi po ní, nijak se nežinýruje a přistupuje k téhle nezvyklé práci jako… prostě k práci. Zato otec (Martin Finger) v tichosti trpí jako zvíře, mladší sestra (Denisa Barešová) trpí naopak velmi hlasitě. Cítíme z ní největší zklamání, jak k ní vzhlížela, ať už kvůli zářnější sportovní kariéře, tak kvůli úspěchu u kluků. Ale rodina se pod vlivem Andreiných rozhodnutí hroutí. Dialogy u oběda působí bohužel divadelně, křečovitě a nepřesvědčivě, navzdory skvělému obsazení.

Její přesnou motivaci k práci neznáme, ale proč by to prostě nemohla být vidina komfortního života a touha po úspěchu? Pokud postava má nějaké pocity, zůstanou nám utajeny. Za kasou v obchodě ji to celkem otravovalo, to je tak celé. Režisérka Natálie Císařovská možná záměrně nechce mluvit za ni, a musíme si dost domýšlet. Andrea byla pro své tělo využívaná, ať už v reprezentaci nebo v pornu, ale zdá se, že ji podobně využila Císařovská, aniž by se ji pokoušela divákovi přiblížit, udělat nám ji sympatičtější nebo pochopitelnější. Hrdinka se žene za úspěchem, ale film pořádně neukazuje, co pro postavu emočně znamenal neúspěch, kromě apatického polehávání v posteli u rodičů. Vážně chtěla být úspěšná jen proto, že ji k tomu vedli rodiče? Proč by pak tedy dělala něco, co se jim příčí? Z jejího úspěchu ale taky moc nepochopíme. Víme, že má byt a občas je na nějakém večírku nebo u bazénu, jinak ale ve filmu necestuje a točí stále se stejnou produkcí. Ztrácíme se v tom, co její úspěch znamená, stejně jako v plynutí času.

Natalia Germani umí nasadit afektovaný výraz, který ji neopustí až do konce filmu, a k postavě náramně sedí. Umí skvěle znázornit, že se její postava nebere příliš vážně. Často nám snímek připomíná vztah s vodou – dlouhé momenty ve sprše, u bazénu, záběry na její rybičku… Ostatně i na plakátě. Voda ji uklidňuje a poskytuje jí svobodu. Tedy nejspíš. To je potřeba si domýšlet, stejně jako spoustu dalších pocitů a sdělení.

Film se asi snaží nadhodit, jak se pomocí svého těla chtěla dostat na špičku, ať už ve sportu, nebo v porno branži. Byla zvyklá ho nemilosrdně používat jako nástroj ke svému úspěchu. Nějaké hluboké zamýšlení tu ale nečekejme, i když by se v kombinaci s kontroverzním tématem nabízelo. Co chtěl snímek vlastně sdělit? Vytváří určité paralely, ale dost nenápadně. Snaží se neodsuzovat, ale do reality pornoprůmyslu má daleko. Představuje nám hrdinku, která baží po úspěchu, ale při natáčení svých pozdějších filmů se tváří dost nezúčastněně, s čímž by u cílového publika moc nepochodila.

Tenhle příběh nabízí skvělou záminku, proč vzít diváka do prostředí pornoprůmyslu. Snaží se neodsuzovat, nehodnotit, ale taky se nesnaží o nic jiného. Snímek tu působí moc dokumentárně a bez emocí, tady zase dialogy šustí papírem. Ze zajímavého života se vyklubal celkem nezajímavý film, protože chyběla odvaha ho nějak uchopit, nejen hezky nasnímat a nahazovat divákovi udičky. Přesto jde ale o (ne)slušnou podívanou, která vyniká skvělou hereckou sestavou.

„Prý teď skočíte do jiného oboru.“

Její tělo (2023)
(Foto: Bontonfilm)