Recenze Nina a ježkovo tajemství: Když se animovaný snímek pro děti udělá dobře, tak baví i dospělé

Co všechno by člověk neudělal pro své nejbližší?

Za filmem stojí duo vyhlášených animátorů Jean-Loup Felicioli a Alain Gagnol. Francouzská kinematografie je proslulá tím, že jde vždy do hloubky. Tohle pravidlo se uplatňuje i v tomto případě. Navíc se velmi projevuje skutečnost, že jde o dílo z Francie, kde je společnost o dost citlivější k sociální problematice.

Dívka Nina si zamiluje příběhy o ježkovi, které jí po večerech vypravuje její tatínek. Jednou jí ale řekne, že je na ně už velká. Má totiž plnou hlavu starostí s tím, že přišel o práci v továrně. To má negativní dopad na celou rodinu. Když Nina zaslechne, že má být v továrně schovaný poklad, neváhá a společně s kamarádem Mehdim se ho rozhodne najít.

Dobrá pohádka se pozná podle toho, že diváky nejenom pobaví, ale také předá nějaké důležité poselství.Dobrá pohádka se pozná podle toho, že diváky nejenom pobaví, ale také předá nějaké důležité poselství. V téhle se například řeší otázka sociálního zázemí rodiny. Když otec přijde o práci, má problém najít si nové zaměstnání. Dokonce kvůli tomu hrozí, že se bude muset přestěhovat do jiného města a opustit manželku s dcerou.

Důraz je dáván také na důležitost mezilidských vztahů – ať už v rodině, mezi kamarády, nebo partnery. Romantický vztah ostatně prožije i teprve desetiletá Nina, do které se zamiluje její kamarád Mehdi. I když ona je z nich ta nebojácnější, on zase sebere odvahu a vyzná jí své city. To může působit u takhle malých dětí trochu nepatřičně, ale jak nás už naučila Láska nebeská – ani dětské city by se neměly podceňovat.

Na to, že jde o snímek určený především pro děti, tak dokáže vyvolat poměrně velké napětí. Zvláště ve chvílích, kdy se Nina a Mehdi pokoušejí dostat do továrny. Divák je neustále ve střehu, jestli na ně nebafne hlídač nebo je nesežere jeho pes. Celé akci předchází překvapivě důkladná příprava. Skoro jako by se na ni chystali Dannyho parťáci, ne dvojice dětí.

Velmi zajímavě působí specifický styl animace. Tvůrci si hráli se světlem a stíny, což je vidět hned během úvodních titulků. Třebaže animace vypadá na první pohled možná trochu zjednodušeně, diváka postupně okouzlí. Jen na nerealisticky protažené tváře některých postav se zvyká trochu těžce. Obzvlášť povedené jsou naopak pasáže, které se odehrávají v lese. Je vyloženě radost sledovat ladně se pohybující zvířata nebo lehce se pohupující stébla trávy.

Zvláštností je, že je do snímku zakomponována ještě další animace. Konkrétně jde o pasáže, během kterých otec vypravuje o ježkovi. Ten se v příbězích snaží najít vhodné zaměstnání. I když jich postupně vyzkouší opravdu hodně, vždy se něco pokazí. Ježek však neztrácí naději, což se mu nakonec vyplatí. Navíc občas vyskočí ze svého světa, aby povzbudil Ninu během těžkých chvil. Tím, že je stylizován tak jednoduše a v černobílém provedení, odkazuje na úplně první animace.

Film Nina a ježkovo tajemství je určen primárně pro dětské publikum. Na druhou stranu je v mnoha ohledech tak povedený, že se bude líbit i některým dospělým. Zábavně popisuje jednu velkou honbu za pokladem. Tvůrci nicméně dávají důraz na to, že důležitější jsou v životě úplně jiné věci – například vztahy mezi lidmi, pomoc ostatním, poctivost nebo čest. Když se k tomu přidá kouzelná animace a milý způsob vypravování, tak je divák ochoten přehlédnout i některé drobné nedostatky.

„Dneska ti budu vyprávět o tom, jak chtěl ježek pracovat jako masér.“

Nina a ježkovo tajemství (2023)
(Foto: KMBO Production)