Recenze: Wonka je sladký a plný kouzel, ale ne okouzlující

Tahle pohádka je možná trochu přeslazená a Wonkově postavě chybí zásadní ingredience.

V očekávaném snímku se podíváme na zoubek komu jinému, než slavnému továrníkovi Willymu Wonkovi, v této verzi ztvárněném Timothéem Chalametem. Dozvíme se, jak se dostal k čokoládě, svému podnikání, i jak potkal Umpa-Lumpy. Naivní mladík se především umanutě snaží otevřít si vlastní obchod v městečku, kterému vládne čokoláda, potažmo čokoládový kartel. Rodiče z řad podnikatelů pro jeho strasti budou mít obzvláště pochopení. Hlavní hrdina však během pár minut padne do léčky a musí nedobrovolně pracovat v prádelně, stejně jako jeho kolegové a noví přátelé, jejichž charaktery bohužel příliš nestojí za zmínku. Spřátelí se tu také s osiřelým děvčátkem přezdívaným Nudle (Calah Lane), které mu chce pomoct splnit sen o vlastním obchodě.

Wonka vytváří fascinující cukrovinky, které nejen unikátně vypadají, ale také dělají se strávníky učiněné divy. Jeho kreativita přenáší lidi do jiného světa. Je hravý a plný entuziasmu, nic ho nerozhodí. Bohužel tato jeho verze není moc tajuplná a tajnůstkářská, což nám u postavy Wonky možná bude chybět. Zahalena tajemstvím byla spíše jeho maminka, která si odnesla své sladké tajemství do hrobu, což způsobilo Willymu spoustu trápení.

Je to příběh s Wonkou, ale ne už o něm, protože nám film neosvětlí tajemství, které by zajímalo každého, tedy jak se Wonka stal tím nejlepším výrobcem čokolády na světě. Tady už má magické ingredience – které jsou sotva zmíněny – a postupy k dispozici, a my tak místo přirozeně se nabízející zápletky sledujeme nějakou uměle vykonstruovanou.

Chalamet je přirozeně charismatický, ale asi neměl k dispozici scénář, který by jeho Wonku udělal opravdu jedinečným.Chalamet je přirozeně charismatický, ale asi neměl k dispozici scénář, který by jeho Wonku udělal opravdu jedinečným. Je spíše okouzlující než onen tajemný podivín, kterého známe. Věříme mu však absolutní zápal pro věc, stejně jako showmanství. V menších rolích se objeví Hugh Grant, jehož každou scénu si vychutnáme, Olivia Colman je málem k nepoznání. Zloduši jsou méně výrazní, nejzábavnější je asi ten v podání Matta Lucase, který baví svým chybějícím důvtipem, a zaujme také bodrý náčelník policie (Keegan-Michael Key), který je na začátku sympaťák, ale zcela podlehne svým čokoládovým démonům. Zápletky jsou dostatečně pochopitelné pro dětské diváky. Písně příběh příliš neposouvají dál, naopak plynutí děje zpomalují, a melodie ani taneční choreografie nejsou nic zvláštního, snad s výjimkou scény v zoo.

Wonka je okouzlující především pro děti svou hravostí a barevností, pro širší publikum je ale nejspíš až moc sladký. Charakter Willyho rozhodně nabízí i špetku temnoty, která se tu bohužel nevyskytuje. Příběh ani písně nepřináší nic nezapomenutelného. Všechno je líbivé, ale snadno se může stát, že nás prostě film nechytí za srdce. Na příjemnou opulentní podívanou s dětmi to ale bohatě stačí, a vyvedených rodinných snímků poslední dobou moc není.

Vítejte v čokoládovém světě.

(Foto: Warner Bros.)

Někdo má skutečně štěstí, že z čokolády nepřibere…