Recenze: Ferrari je překvapivě dramatická jízda, která baví nejen fanoušky aut

Jak se psala automobilová historie.

Kdo by čekal film o vzniku automobilky Ferrari, bude na omylu. Vyprávění se totiž zabývá pouze jedním úsekem z pozdější historie této značky. Především druhou polovinou 50. let. V té době Ferrari zápasilo s nízkými prodeji a nedostatkem financí. Jeho největším cílem tak bylo předčít své největší soupeře (Forda, Maseratiho nebo Fiata a další) ve snaze stát se jedničkou na poli závodění a přilákat k tak k sobě více zájemců a potenciálních kupců. Na to je však potřeba dobrý a kvalitní tým řidičů, který Ferrari sestaví a připravuje se ukázat jeho a svůj potenciál v nadcházejícím Mille Miglia. Jak však klíčové utkání dopadne?

Závodnická stránka je pouze jednou z dějových linek, kterou se snímek zabývá. Ten je mnohem osobnější, než by se od filmu o automobilce mohlo očekávat a závodění se odehrává spíše na jeho pozadí. Centrem veškerého dění je titulní zakladatel značky a jeho rozvrácený osobní život. Na jedné straně se nachází zhořklá manželka Laura truchlící po jejich předčasně zesnulém synovi. Na straně druhé vede Ferrari potají sekundární život s Linou a jejich maličkým mimomanželským synkem. Víc než o urovnání osobních vztahů však Ferrarimu jde o záchranu jeho firmy. Pomalu tak film odkrývá Ferrariho genialitu, která dala vzniknout slavné automobilce a odpovídá na to, proč jsou auta jeho pravou láskou, kterou pomalu nepředčí ani rodina.

Dohromady je to úžasný příběh zlomeného muže propletený s napínavou závodnickou linkou.Dohromady je to úžasný příběh zlomeného muže propletený s napínavou závodnickou linkou. Režisér Michael Mann a scenárista Troy Kennedy-Martin ladně provázali tyto dva souběžně se odehrávající děje. Jejich vyprávění má díky tomu spád a dynamiku a po dvě a půl hodiny se divák nenudí. Ferrari je zajímavá firma a především osobnost, kterou baví sledovat.

A velký vliv na tom má i představitel titulního protagonisty Adam Driver. Ten se do své role přímo převtěluje (k čemuž mu pomáhá i kvalitní make-up a kostým) a podává přesvědčivý výkon plný emocí a vrstev. Ještě výraznější je pak Penelope Cruz jako Laura Ferrari. Cruz jako zlomená a životem zkoušená žena odvádí skvělou práci a její přednes je naprosto dechberoucí, věříme jí jednoduše každou její emoci. Španělská rodačka zase jednou dokazuje, že je chameleon a jednou z nejlepších hereček své doby.

Dobrý je i zbytek vedlejšího obsazení, z kterého překvapí především k nepoznání změněný Patrick Dempsey. Jeho úloha sice není nijak velká, ale je výrazná a Dempsey v ní pobaví a určitým způsobem si osvojuje svoje scény. Na druhou stranu pak mezi slabší články patří Shailene Woodley jako Lina, která je dřevěná a křečovitá. Její přednes je suchý a nepřináší její postavě žádný charakter, což je škoda, protože hraje celkem významnou roli. Ale Woodley se prostě zdánlivě ani nesnaží o něco lepšího. To nejlépe dosvědčuje její „italský akcent“, který ze začátku filmu trochu má, ale pak najednou zmizí, jako by to už herečka prostě radši vzdala.

Za pochvalu pak stojí celková výprava, kam patří i panoramatické záběry na italskou krajinu, když jimi projíždí vysokou rychlostí závodící auta. Zde je v plné škále vidět rozpočet filmu, a že se tvůrci neostýchali ukázat to nejhezčí, co měli k dispozici a plně se tím pyšní. Ostatně, závodnické scény jsou celkově provedeny velmi kvalitně a zajímavě, a to tak, že zaujmou a nenudí ani diváka, který není zrovna fanouškem automobilových klání. Mann a spol. s citem mistrně rekonstruují historicky významný závod Mille Miglia, který hraje ve snímku klíčovou roli a činí ho neuvěřitelně napínavým a chytlavým. A dokážou skrze něj i úspěšně šokovat s výraznou scénou, kterou nikdo nečeká (nebo aspoň nečeká to, jak brutální bude).

V závěru je Ferrari povedená biografie, kterou stojí za to vidět. Nabízí zajímavý originální příběh, který se poměrně inovativně nezabývá zrodem slavné značky a počátky jejího stvořitele, ale jejím pozdějším vývojem a jednou konkrétní klíčovou a dosti zajímavou etapou. Ze závodnického a automobilového hlediska se bezesporu jedná o požitek pro milovníky aut, ale na své si přijde i běžný divák, který je do tohoto světa vtáhnut rovnoměrnou vahou. Nebylo by to však ani zdaleka ono nebýt Drivera a Cruz, kteří jsou tahouny celého filmu a podávají neuvěřitelně výrazné a vrstevnaté výkony. Byla by zkrátka škoda opomenout tenhle skrytý kinematografický poklad, který si rozhodně zaslouží více ohlasu, než se mu dostává.

A jednoho dne tě synu naučím parkovat podélně!

Ferrari (2023)
(Foto: STX Entertainment)