Recenze: Jedna noc je na diváka možná příliš moc, protože neutáhne její unylost a nedostatek pointy

A bude to dlouhá noc.

Opravdu dlouhá noc. Slovy klasika (neboli Heleny Vondráčkové): „Hodně dlouhá noc – nikdo z nás nejde spát.“ Ano, tak nějak by se dal popsat nejnovější snímek režiséra a scenáristy Davida Laňky. V něm sledujeme příběhy dvou hrdinů (dají-li se tak nazvat, protože pozitivita z nich úplně nečiší), bývalého muzikanta Adama a jeho ženy Elišky. Jejich manželství trpí po tragické autonehodě, při které Adam zabil svou fanynku. Teď jsou kvůli tomu v tíživé finanční situaci a Eliška je nucena si vydělávat formou sexuálních livechatů, aby uživila rodinu a jejich malého synka. Během jedné noci se však číše trpělivosti přelije a dojde k nezvratným činům, které navždy poznamenají jejich vztah – jsou schopni i toto ustát? Jak moc je schopen jeden vztah trpět a co sneseme kvůli lásce? A kolik špatných rozhodnutí je schopna učinit jedna osoba za pouhý jeden večer?

Na to se Laňka ptá ve svém vztahovém dramatu, v němž se navíc rádoby snaží chytře otevřít téma sexuálních livechatů (což je samo o sobě zajímavé a jako námět mohlo uspět), ale nedává nám svůj jasný postoj k této problematice a v závěru není moc jasné, co si z toho máme odnést. Jsou tyto livechaty morální? Je v pořádku je provozovat jako způsob obživy? Jak se liší od prostituce? Všechno toto Laňka jemně naťukává, ale přímou odpověď nám nikdy nedává, můžeme si akorát tak vyvodit své vlastní závěry. A podobně nejasná je i celá pointa filmu, která balancuje na dvou myšlenkách: 1) Špatná rozhodnutí nikam nevedou a karma si vás vždycky najde. 2) Někteří lidé se mají prostě hrozně a nic s tím nenaděláme. Náladou je snímek v tomto ohledu velmi nerozhodný a chaoticky proplouvá více rovinami naráz.

Hlavním problémem je dynamika, nebo spíše její nedostatek. Přes to, že má film pouze 90minutovou stopáž, tak máme pocit, že trvá tak dvakrát tolik a tahle noc nikdy neskončí. Diváka to pomalu dovádí k šílenství a mírné insomnii. Zprvu se zdá, že půjde jen o pomalejší rozjezd, ale film se z této prvotní statičnosti nikam nehne a zůstává v ní po celou dobu.

Celé vyprávění je ospale zpomalené a k upoutání pozornosti nepomáhá ani neustálá tma, ve které se děj odehrává. Celkově tak snímek vyvolává stejný pocit, jako když „omylem“ zůstanete vzhůru až do svítání a není to v žádném případě příjemné. Na konci tak budete mít po téhle noci dojem, že už nikdy neusnete, stejně jako naši dva protagonisté.

V průběhu této jedné zdlouhavé noci učiní tolik špatných rozhodnutí, že to snad ani není možné.A ty lze jen těžko nazývat hrdiny. Jsou totiž velmi nesympatičtí a není jasné, zda jim vůbec máme fandit (moc není proč). Ale to byl pravděpodobně záměr. Žádná z postav (ani z těch vedlejších) není moc líbivá a nedává nám důvod se investovat do jejího osudu. Adam je sobecký pijan s 99 problémy, který se snaží dojít oklikou k jejich řešení, ale karma ho jako vždy doběhne. V průběhu této jedné zdlouhavé noci učiní tolik špatných rozhodnutí, že to snad ani není možné. Velmi svým chováním irituje a diváka už chvílemi nebaví ho sledovat. A ponaučení si ze svých chyb nikdy nevezme, takže ho vůbec nelitujeme. Elišky naopak trochu litujeme, ale zároveň nechápeme, proč zůstává v toxickém vztahu s Adamem (neprospívá to nikomu z nich a jejich dítěti už vůbec ne) a ponižuje se k práci doslova sexuální pracovnice. Svou situaci mohla řešit 100 jinými způsoby a sexuální livechat je ten úplně poslední, ke kterému se mohla uchýlit. Nikdy však není vysvětleno, proč sebe a své dítě dostala do takové situace, kromě toho, že Adama údajně miluje.

A z vedlejších postav tam vlastně není nikdo, kdo by jakýmkoliv způsobem utkvěl trochu víc v paměti. Snad jen skupinka Adamových kolegů, kteří vedou v hospodě klasickou sexistickou a misogynní diskuzi, ze které je divákovi akorát tak špatně. Ale plní tím vlastně svůj účel a Laňka a spol. na tomto prvku dobře ilustrují realitu české hospodské scény, protože takovéhle postavy existují i ve skutečném životě.

Chyba však není na straně herců, ti se snaží. Nejvíce plačící miminko, které je velmi iritující, což ale má být, takže úspěšně plní svůj účel. Člověk si říká, co mu museli provádět během natáčení, aby tak řvalo. Na druhou stranu však podává beze sporu nejemocionálnější výkon z celého hereckého obsazení. Ne, že by Vanda Chaloupková nebo Adam Ernest byli nějak špatní, ale svému nadějnému malému kolegovi se prostě nevyrovnají. A i  když se snaží, tak oběma trochu chybí jakýsi charakter. Výkon Chaloupkové se sestává z naštvaného křičení a sténání před kamerou (občas se tyto dva prvky překvapivě spojí) a Ernestův z opileckých emočních výlevů. Oba nám své postavy úspěšně zprotiví, takže očividně odvádí věrohodnou práci ve ztvárnění těchto individuí. Pokud by nám však mělo nějak na jejich postavách nějak záležet, tak je tu něco špatně.

Co se týče ostatních stránek filmu, tak je znát, že se nepracovalo s moc velkým rozpočtem. I tak má ale působivé vizuály a zvuk. Nejvíce zaujme úvodní scéna, ve které se ocitáme na rockovém koncertu Adamovy kapely, při kterém Adam jakožto frontman zpívá k jedné fanynce. Intenzivní záběry na Adama a vybraný úhel pohledu, který na něj nahlíží skutečně zblízka, nám dává věrohodný dojem, že zpívá k nám/fanynce. Jde rozhodně o neotřelý prvek, který je povedeně využit.

V závěru však Jedna noc není úplně nejlépe skousnutelným snímkem. Zdlouhavý a rozvleklý děj (i přes krátkou stopáž) není moc atraktivní. Nikdy nekončící noc je unavující a hlavní postavy silně antipatické, především svými nesmyslnými rozhodnutími. A je to škoda, protože pokus o zajímavý námět tu byl a herci se také snaží svými výkony, ale provedení se bohužel trochu minulo.

Adam začíná jako frontman nadějné kapely.

Jedna noc (2024)
(Foto: Bontonfilm)