Mortdecai: Grandiózní případ / Mortdecai – recenze

mortdecai_grandiozni_pripad_cz_plakat

„Ne, nepotřebuji pomoct se zavazadly. Mám přece komorníka.“

Charlie Mortdecai (Johnny Depp) je poměrně zbabělý a do sebe zahleděný obchodník/podvodník s uměním, který se topí v dluzích, ale štěstí mu hraje do karet. Začne pomáhat s hledáním ukradeného Goyova obrazu, řešit vraždu, a přitom musí ještě zažehnat manželskou krizi s krásnou Johannou (Gwyneth Paltrow), protože mezi nimi vyrostl velký a ohavný problém – Mortdecaiův knír.

Snímek od začátku okouzluje dynamickým střihem a hravostí, stejně jako propracovaným příběhem. Nejzářivějšími hvězdami tohoto filmu jsou však právě hollywoodské hvězdy, a těžko si vybrat, kdo je lepší. Obsazení potěší oko dámského i pánského osazenstva kina. Johnny Depp je tak otravný se svým nespokojeným mručením, mumláním, aristokratickým cupitáním a neurotickými tiky, že ho ani nejde nemilovat.

Jeho věrný služebník Jock, který vypadá spíše jako nájemný vrah, je bezchybně ztvárněn Paulem Bettanym, mohl klidně dostat víc prostoru, on měl nejspíše být ten, kdo vyšponuje komickou stránku filmu na maximum, třeba podobně jako Saturnin. Takto se stále opakuje jeho schopnost začít si kdykoli a kdekoli milostnou eskapádu a bránit svého pána i s jakýmkoli zraněním (které mu často způsobí sám Mortdecai).

Gwyneth Paltrow ovládne každou scénu, ve které se objeví, a její postava proklatě chytré femme fatale, která vždy dostane to co chce, je stejně zábavná jako okouzlující. Není pak divu, že si s přehledem podmaní každého muže, a přitom zůstává vznešenou dámou. Nejhůř to odnáší inspektor Martland v podání Ewana McGregora, který je nejnudnější z celého osazenstva. Jeho zoufale zamilovaná a nudná postava nepřináší nic zajímavého kromě pro vyšetřování užitečných informací. Jednotvárnost jeho postavy je zklamáním, přitom McGregor by s trochu prostoru s přehledem vzbudil dojem, že opravdu může odloudit hlavnímu hrdinovi manželku, a tím dodat napětí i této linii příběhu.

Gradující zápletka příběhu téměř nedovolí se nudit.Potěší nás ale Jeff Goldblum, sice v mini roličce, ovšem s odzbrojujícím charismatem, kterým hýří i po šedesátce. Četnost hereckých hvězd, velmi dobrá kamera, střihy a stylizace celého snímku připomínají hravost Wese Andersona, i když jeho kvalit nedosahují. Atmosféře by možná pomohla i vypilovanější hudba. Především ale může začít otravovat předvídatelnost postav a stále stejných schémat zábavných scének. Fanoušky knihy navíc Deppovo přehrávání a šaškování asi moc nepotěší.

Navzdory pár maličkostem nás strhne svižné tempo, které v závěru dupe na plyn úplně nejvíc, takže i když je chování postav zcela neměnné a už by nás mohlo začít uspávat, gradující zápletka příběhu téměř nedovolí se nudit. Přesto by si s anglickou předlohou možná britský filmařský tým poradil lépe…

Hravá a zábavná detektivka s hereckým obsazením nejen skvělým, ale také na míru padnoucím. Film má potrhlou atmosféru a přitom je vkusný a za všech okolností elegantní, pěkně po anglicku (i když je americký). K dokonalosti chybí málo, ale chybí. Možná pár vtipů z předlohy, které by nás opravdu dostaly do kolen a staly se kultovními. Takhle je to “jen” příjemná podívaná.

„Ahoj drahá, rozhodně tu nikomu nesahám na prso!“

mortdecai_foto_11

Největší zlodějkou (srdcí) je Gwyneth Paltrow. Až z ní McGregor zblbnul.