Insidious 3: Počátek / Insidious: Chapter 3 – recenze

insidious_chapter_3_poster1Temnota a podivnost jsou hlavními hrdiny tohoto zdařilého hororu.

Ve třetím pokračování úspěšné série se vracíme k médiu Elise (Lin Shaye), která mnoho let pomáhala lidem, jejichž život ztrpčovali duchové. Sama si ale zažila dost, a nechce už mít nic společného se světem mrtvých, ani živých. O pomoc ji požádá mladičká Quinn (Stefanie Scott), ale než se Elise rozhodne jednat, dívka je ve vážných potížích. Velmi totiž zaujala jednoho démona, který touží po její společnosti v říši temnoty a utrpení.

Díky tomu, že je hlavní hrdinka Quinn po nehodě upoutána na lůžko, jsme ušetřeni scén, kdy bychom se museli chytat za hlavu a mumlat: „Nechoď tam! Proč tam sakra lezeš?“ I když působí zvláštně, že pubertální dívka neřeší svoje problémy primárně s nejlepší kamarádkou, nebo alespoň se zamilovaným sousedem, kteří by jí jistě dělali společnost a alespoň dosvědčili podivné dění v jejím okolí. Jinak je hrdinka sympatická a mladá, zároveň ještě příliš mladá na to, aby ji film stavěl do pozice sexy oběti, která nosí trička zásadně s hlubokým výstřihem. Tak ji dokážeme brát celkem vážně, stejně jako hrůzy, které ji čekají.

Režisér Leigh Whannell vzal svůj debut pěkně od podlahy a neváhal herce nepříjemně překvapovat přímo na place, aby z nich dostal to nejlepší. Herci jsou důležití, neboť snímek si vystačí s lokací jednoho bytu (respektive domu), což je prosté, avšak efektní.

Děsivým prvkem snímku je chrčivý zvuk, který démon vydává.Strašidelné scény si začneme užívat celkem brzy, a to nejen laciné lekačky. V některých hororových snímcích je naše zděšené nadskakování na sedačkách zásluhou pouze „lekacích“ scén. Insidious 3 ale atmosféru udrží mnohem déle. Asi největším specifikem a děsivým prvkem snímku je chrčivý zvuk, který démon vydává. A přestože už víme, že je na scéně, a kamera ho před námi neschovává, jsme napjatí. Můžeme jen tajit dech a čekat, co s námi, ehm, co s hrdiny snímku bude.

Dovídáme se více o Elise, kterou trápí nejeden obyvatel říše mrtvých, a to jak strašidelní duchové, tak i člověk jejímu srdci nejbližší. Elise je věrohodná, působí jako milá babička, ke které zajdete na kakao a sušenky, ale zároveň věříme její síle a schopnostem. Její osobnost má více stránek, což jinak bývá u hororů velkou slabinou – čitelné, ploché postavy.

S poctivou atmosférou má film potenciál nadchnout fanoušky série a oslovit i diváky dosud netknuté. Konec je bohužel zbrklý, tento pomalu vrstvený a stupňovaný příběh by si zasloužil víc. Jinak je ale hlavní démon celkem specifický a skutečně strašidelný, což je přece jen základem úspěchu.

„Ach ne, jen to ne… Nechala jsem nabíječku v kuchyni!“

insidious_3_pocatek_foto_13

„Teď si nejsem jistá, jestli je to lampa proti komárům nebo duchům…“

insidious_3_pocatek_foto_02

„Přísahám, že jsem na tebe tu Klekánici nevolal!“

insidious_3_pocatek_foto_08

75%

Insidious 3: Počátek / Insidious: Chapter 3

S poctivou atmosférou má film potenciál nadchnout fanoušky série a oslovit i diváky dosud netknuté. Konec je bohužel zbrklý, tento pomalu vrstvený a stupňovaný příběh by si zasloužil víc. Jinak je ale hlavní démon celkem specifický a skutečně strašidelný, což je přece jen základem úspěchu.