Purpurový vrch / Crimson Peak – recenze

purpurovy_vrch_poster_v6Hrůzostrašné, nápadité i originální

Alenka v říši divů se tentokrát ocitla v pěkném hardcore světě. Kam se králíci a kartoví vojáci hrabou na tajemství ukrytá pod Purpurovým vrchem. Mia Wasikowska je coby Edith Cushingová podobně svéráznou a emancipovanou dívkou s citem pro dobrodružství a záhady, jak ji známe z fantasy Tima Burtona. Jenže Guillermo del Toro si pro ni připravil daleko ostřejší svět, podbarvený prosakující červenou hlínou i rudou krví a nahořklý hlohovcovým čajem.

Mladé Edith učaruje cizinec Thomas Sharpe (Tom Hiddleston), proti němuž má její otec velké výhrady, zprvu vycházející jen ze zlého tušení, později ale podložené jasnými důkazy. Jenže co jsou to důkazy a svědci proti dobře mířené ráně hlavou o umyvadlo. A tak brzy nic nestojí v cestě tomu, aby se naše sympatická blondýnečka, téměř ještě dítě, vydala s novomanželem Thomasem a jeho sestrou Lucille (Jessica Chastain) na těžařské panství na kopci daleko od lidí (alespoň těch živých).

Starý viktoriánský dům je děsivý už sám o sobě. Pokojů tolik, že ani nejdou spočítat, místo sklepa s vínem podzemní chodby plné kádí zamčených na petlici a uprostřed střechy pořádná díra, která del Torovi dovedla rozehrát krásnou symfonii padajícího listí, sněhu i lidí. A vzhledem k žánru filmu je nám už od začátku jasné, že za skřípaní, hluk a křik nebude na vině jenom chátrající zdivo a nezpevněná konstrukce domu.

Rozkošné vizuální zpracování občas navozuje pocit, že sledujeme pohádku pro děti.Rozkošné vizuální zpracování občas navozuje pocit, že sledujeme pohádku pro děti. V tu pravou chvíli nám ale vždycky někdo rázně připomene máchnutím pánve, nůžek, sekáčku či nataženým rudým pařátem, že jsme si koupili lístek na horor. A navíc od první minuty je jasné, že tu něco nehraje a že brzy bude asi ještě hůř. Nicméně díky Edithině odhodlání a zvědavosti odhalovat postupně všechna tajemství schovaná v tomto podivném království můr, to aspoň chvílemi vypadá, že by to s milou nadějnou spisovatelkou Edith nemuselo skončit tragicky.

Purpurový vrch je přijatelnou variantou i pro ty, kteří klasické horory nezvládají. Režisérovo přání, abychom se v kinech báli, se mu sice vyplnilo, ale není to povrchní klasika bez obstojného příběhu a ani klasická lekačka. Jak známo, vlastnosti a záliby lidí se s nastupujícím věkem ještě zesilují, takže komu ve Faunově labyrintu z roku 2006 vadilo sešívání tváří a probodávání nosů, při Purpurovém vrchu zažijí také perné chvilky. I když diváka na pár místech, zvláště ke konci napadne, jestli si z něj del Toro při psaní scénáře nedělal srandu, Purpurový vrch má grády a je originální.

Jak se pozná dokonale zatancovaný valčík? Nezhasne při něm zapálená svíčka.

purpurovy_vrch_2015_foto_04

Mrazivá krajina plná nebezpečí téhle křehotince zjevně nesvědčí…

purpurovy_vrch_2015_foto_07

Lucille není zrovna švagrová, kterou by si člověk vybral dobrovolně.

purpurovy_vrch_2015_foto_03

75%

Purpurový vrch / Crimson Peak

Purpurový vrch je přijatelnou variantou i pro ty, kdo klasické horory nezvládá. Režisérovo přání, abychom se v kinech báli, se mu sice vyplnilo, ale není to povrchní klasika bez obstojného příběhu a ani klasická lekačka. Jak známo, vlastnosti a záliby lidí se s nastupujícím věkem ještě zesilují, takže komu ve Faunově labyrintu z roku 2006 vadilo sešívání tváří a probodávání nosů, při Purpurovém vrchu zažijí také perné chvilky. I když diváka na pár místech, zvláště ke konci napadne, jestli si z něj del Toro při psaní scénáře nedělal srandu, Purpurový vrch má grády a je originální.