Recenze Air: Zrození legendy je poctivá a inteligentní oddechovka, která uspokojí široké publikum

Má to šťávu, atmosféru, tempo, humor, známé herce. Co chtít víc.

Nebudeme si nic nalhávat, tenhle film je receptem na úspěch. Má hvězdné obsazení, zabývá se firmou proslulou po celém světě a její spoluprací se sportovní legendou, která se navždy zapsala do dějin, ale přitom samotné jádro příběhu asi zná málokdo. Výsledek je ještě okořeněný retro atmosférou a hudebními peckami. Skvělá kombinace svižných a vtipných dialogů podtrhuje příběh o outsiderovi, který se snaží prorazit na trhu. Jen co skončí titulky, budete nabití energií a naplnění pocitem, že možné je cokoli.

Film není ani tak o sportu, jako o marketingu a ve finále jde o typický příběh muže s vizí, kterému nikdo jiný dlouho nevěří, dokud nezmění svět.Film není ani tak o sportu, jako o marketingu a ve finále jde o typický příběh muže s vizí, kterému nikdo jiný dlouho nevěří, dokud nezmění svět. Zápletka to možná není kdovíjak důmyslná a nejvíc si užijete první zhlédnutí, ale vymyslel ji sám život. Dějiny píšou vítězové a v historii byste našli spoustu lidí, kteří zkusili něco nového a bláznivého, ale nevyšlo jim to. Jára Cimrman by mohl vyprávět! Sonny Vaccaro (Matt Damon) je jedním z těch pár šťastlivců, jejichž vize se naplnila. Ocitáme se v polovině osmdesátých let a Vaccaro, pracující pro tehdy nepříliš úspěšnou firmu Nike je přesvědčený, že našel budoucí sportovní hvězdu, se kterou chce navázat spolupráci. Chce na ni vsadit všechny karty, což znamená také celý rozpočet oddělení. Teď už o tom jen přesvědčit všechny ostatní. Onou hvězdou je mladý Michael Jordan a ani on nemá zájem podepsat smlouvu právě s Nike. Do hry ale vstoupí jeho maminka (Viola Davis).

Říká se, že není malých rolí, jen malých herců. Tady máme celou řadu postav, které se na plátně mihnou na pár minut, ale diváka odzbrojí. Violu Davis si do role vyžádal samotný Michael Jordan a jejího muže si zahrál její skutečný manžel Julius Tennon. Z Chrise Tuckera lítají hlášky jako z kulometu, Chris Messina jako cholerický agent svádí s Damonem telefonické souboje, Ben Affleck si střihne roli trochu sebestředného blbečka, Matthew Maher vynikne jako excentrický “vynálezce” slavné boty. Protože Michael Jordan je taková legenda, nikdy pořádně neuvidíme tvář herce, který ho ztvárňuje. Není to potřeba. Zůstane postavou opředenou tajemstvím, což není vůbec špatná volba a tohle řešení může dobře fungovat, jak jsme viděli třeba nedávno u Harveyho Weinsteina v Když promluvila. Soundtrack je nadupaný osmdesátkovými hity, každou chvíli hraje nová píseň, ale ne vždy úplně sedí k dění na plátně.  A bohužel je nutno podotknout, že film vypráví jen svou zcela nekritickou verzi příběhu, do dvouhodinového Nike chvalozpěvu by se přece nehodilo zařadit nelidské podmínky, za jakých firma svoje produkty v Asii vyráběla a jak dosahuje svého zisku…

V pozadí filmu o splněných snech se ovšem odehrála další pohádka se šťastným koncem, která stojí za zmínku. Když si scénář četl Ben Affleck se zájmem ho režírovat, v té době to ještě žádný z nápadů scénáristy Alexe Converyho nedotáhl na filmové plátno, a ještě mu nebylo ani třicet. Dnes má jistě život vzhůru nohama a snad o něm z Hollywoodu ještě hodně uslyšíme.

Air: Zrození legendy je líbivá kapitalistická pohádka o tom, jak jedna ošuntělá firma s nejmenším podílem na trhu ke štěstí přišla, když našla svého prince Michaela Jordana, kterému se líbila její bota, zatímco dvě zlé nevlastní sestry Adidas a Converse ostrouhaly. Ale je to obrovská zábava a vůbec není nutné, abyste byli fanoušky basketbalu nebo se zajímali o značku bot, které nosíte. Běžte do kina. Just do it.

„Paní Jordanová, půjde si Michael hrát ven?“

Air: Zrození legendy
(Foto: Amazon Studios)