Sázka na nejistotu / The Big Short – recenze

sazka_na_nejistotu_2015_plakat„Film, který lidem otevře oči“ (režisér Adam McKay)

Michael Burry (Christian Bale) neumí mluvit s lidmi, neumí dělat komplimenty, v kanceláři chodí bos, celé dny poslouchá heavy metal a má skleněné oko, kvůli kterému se odmalička straní společnosti. Jedno ale umí sakra dobře – počítat. V roce 2005 si spočítá, že obrovské množství riskantních hypoték, které lidé dřív nebo později přestanou splácet, odpálí celosvětovou ekonomiku. Nikdo mu ale nechce věřit.

Spoléhat se na něco, co je podle většiny finančníků „krajně nepravděpodobné“, se odváží jen pár dalších: sebestředný a prohnilostí bank znechucený Mark Baum (Steve Carell), vždy elegantní a nad věcí Jared Vennett (Ryan Gosling) a Ben Rickert (Brad Pitt), který na svět financí už také zanevřel a očekává krach nejen ekonomiky, ale celého světa. Sázka na nejistotu jim může vydělat mraky peněz a zároveň to tak můžou natřít hamižným bankám, které na nic neberou ohledy. O tři roky později hypoteční bublina opravdu praskne. Jenže z toho, co hlavní hrdinové zjistí, se bude chtít zvracet i jim  – profíkům, kteří si mysleli, že už je v prohnilém finančnickém světě nic nepřekvapí.

Podle někoho jen přednáška z ekonomie? Možná, ale sakra dobrá.Příběh natočený podle knihy Michaela Lewise se v originále jmenuje The Big Short, což je jeden z finančních termínů, kterými se to v příběhu pochopitelně jen hemží. Swapy na úvěrové selhání, shortované dluhopisy, CDO, syntetické CDO, subprime půjčky atd. K divácké potěše si film ale utahuje sám ze sebe. Je k nám naoko drzý, ale ve skutečnosti vstřícný. „Ničemu nerozumíte? Připadáte si jako pitomci? Přesně to bylo záměrem. Ale teď vám to vysvětlí krásná modelka ve vaně plné bublinek.“ A to se opravdu stane. Že CDO je jako tři dny starý halibut nám zase názorně ukáže slavný šéfkuchař. U stolu v kasinu pochopíme, jak to dopadá, když lidi věří, že něco bude stále stejné, jen proto, že to tak bylo doteď.

Podle někoho jen přednáška z ekonomie? Možná, ale sakra dobrá. Nebo přinejmenším zábavná. Třeba z vysvětlování od krásné herečky Margot Robbie v bublinkách jsme si zapamatovali jen ten svůdný pohled, ale ostatní vysvětlovací partie se účinkem neminuly. I když je pravda, že převyprávět podrobně celou problematiku by zvládl asi málokdo. Ale přiznejme si, kdo z nás je nebo byl schopný si ve škole 100% zapamatovat látku i po té nejlepší přednášce?

Mohli jsme nahlédnout pod dokonale vypadající umělý trávník a zjistit, kolik hmyzu a červů se pod ním schovává. Režisérovo přání otevřít lidem oči se plní. Je ale zvláštní, že přes tolik energie investované filmaři do názornosti jsme stejně všechno nepobrali. Po odvysílání titulků se zkrátka zvedáme se smíšenými pocity. Ale pozitiv je mnoho.

I přesto, že v Čechách tohle téma zřejmě nebude tak žádoucí jako v USA, ani chvilku jsme se nenudili, vizuální i hudební zpracování filmu obohaceného o spoustu komentářů k divákům bavilo a herecké výkony byly skvělé. Zvlášť Steve Carell v roli urputného a zuřivého spasitele světa nás zasáhl. A rozhodně jsme rádi, že jsme na to zašli do kina. Sázku na nejistotu si ale nejspíš pořídíme i na DVD, abychom si tuto skvěle natočenou ekonomickou přednášku s morálním dosahem pustili párkrát znovu a pochopili všechny její části.

Hypoteční bublina? Stačí zaklepat na pár dveří nově postavených vilek a není o tom pochyb…

sazka_na_nejistotu_2015_foto_09

„Ověřovat schopnost těch lidí splácet? Děláte si z nás srandu? Za každou smlouvu dostanu od banky tučnou provizi!“

sazka_na_nejistotu_2015_foto_07

„Pravda je totiž jako poezie. A většina lidí poezii kurva nesnáší.“

sazka_na_nejistotu_2015_foto_05

85%

Sázka na nejistotu / The Big Short

Mohli jsme nahlédnout pod dokonale vypadající umělý trávník a zjistit, kolik hmyzu a červů se pod ním schovává. I přesto, že v Čechách tohle téma zřejmě nebude tak žádoucí jako v USA, ani chvilku jsme se nenudili, vizuální i hudební zpracování filmu obohaceného o spoustu komentářů k divákům bavilo a herecké výkony byly skvělé. Zvlášť Steve Carell v roli urputného a zuřivého spasitele světa nás zasáhl. A rozhodně jsme rádi, že jsme na to zašli do kina. Sázku na nejistotu si ale nejspíš pořídíme i na DVD, abychom si tuto skvěle natočenou ekonomickou přednášku s morálním dosahem pustili párkrát znovu a pochopili všechny její části.