Kolonie / Colonia – recenze

kolonie_2015_plakat„Jakmile se k nám přidáš, musíš zůstat.“

Německý mladík Daniel (Daniel Brühl) prosazuje v Chile socialistický režim Salvadora Allendeho. Když se dostane vojenským převratem roku 1973 k moci diktátor Pinochet, aktivisté, včetně Daniela a jeho přítelkyně Leny (Emma Watson), jsou zatčeni. Anonymní zrádce usvědčí Daniela z přípravy plakátů podporujících Allendeho. Proto je převezen do Kolonie Dignidad, sídla sekty bývalého nacistického lékaře a fanatika Paula Schäfera (Michael Nyqvist), kde je vyslýchán a mučen. Lena podnikne zoufalý čin. Dobrovolně se přidá k náboženské sektě ve snaze najít svou lásku. Jenže to netuší, jak tvrdý řád v Kolonii platí. Namáhavá práce a přísné tělesné tresty za porušení jakéhokoliv pravidla jsou na denním pořádku. Platí zákaz všech světských hříchů, muži a ženy žijí zcela odděleně. Vše je podřízeno božímu poslovi v podobě Paula, který si říká Pius. Podaří se Leně najít Daniela, uprchnout s ním a přežít, věc téměř nemožná?

Děj mrazivého thrilleru je velmi napínavý…Děj mrazivého thrilleru je velmi napínavý, za necelé dvě hodiny trvání filmu se oči neodlepí od plátna/obrazovky. Na počátku zdánlivě panuje idylka. Pár si za zvuků melodické hudby užívá romantické chvilky a divák se může kochat retro kostýmy nebo santiagskými uličkami. Jenže po chvíli začne peklo na zemi. Kolja Brandt odvádí s kamerou při scénách bojů v ulicích, chaosu a zatýkání dobrou práci. Následný přesun do „Kolonie Důstojnosti“ a ukázka jejích praktik zahalí snímek do sklíčené a ponuré atmosféry.

Příběh je natočen podle skutečných událostí a představa, že se takové hrůzy opravdu odehrávaly, vyrazí divákům dech. Zarážející jsou nejen životní podmínky v Kolonii, které nemají daleko ke koncentračním táborům, ale i brutální výslechy politických vězňů v podzemí areálu. Oscarový režisér Florian Gallenberger (Quiero ser) a scenárista Torsten Wenzel přiznávají, že smyšlené, typicky americké love story do filmu přidali proto, aby publikum tak závažné téma vůbec sneslo.

Kvalitu Kolonii zaručuje kromě poutavého příběhu hvězdné obsazení. Emma Watson s Danielem Brühlem tvoří sehraný pár. Daniel je často obsazován do historických rolí (např. Rivalové, Hanebný pancharti) a drama ze 70. let mu sedlo. Emma zahrála roli mladé, odvážné odpůrkyně taktéž přesvědčivě (Hermiona z Harryho Pottera v ní není vidět). Trojici skvělých hereckých výkonů završuje Švéd Michael Nyqvist, z jehož uhrančivého pohledu a náboženského řečnění pochopíme, jak si dokázal zotročit desítky, možná stovky lidí.

Historické drama Kolonie je strhujícím příběhem lásky, teroru a utrpení. Snímek nám nabízí kvalitní herce, děj, kameru. Osloví filmové kritiky, ale obratně zpracovaným závažným tématem dokáže zaujmout i širší veřejnost. Na pozadí Danielova a Lenina osudu sledujeme dění v podrobeném Santiagu a především v Kolonii Dignidad. Toto místo skutečně existovalo, pod nálepkou evangelické misie zde probíhaly výslechy Pinochetových zajatců, obchody se zbraněmi a potlačování základních lidských práv obyvatel. Za 40 let existence se podařilo utéct pouze pěti lidem.

Usvědčující Danielovy fotky se Pinochetovým vojákům opravdu nelíbí.

kolonie_2015_foto_20

Lena se ve snaze zachránit Daniela dobrovolně vydává do spárů sekty.

kolonie_2015_foto_13

V útrobách Kolonie se dějí nepředstavitelně šílené věci.

kolonie_2015_foto_16

85%

Kolonie / Colonia

Historické drama Kolonie je strhujícím příběhem lásky, teroru a utrpení. Snímek nám nabízí kvalitní herce, děj, kameru. Osloví filmové kritiky, ale obratně zpracovaným závažným tématem dokáže zaujmout i širší veřejnost. Na pozadí Danielova a Lenina osudu sledujeme dění v podrobeném Santiagu a především v Kolonii Dignidad. Toto místo skutečně existovalo, pod nálepkou evangelické misie zde probíhaly výslechy Pinochetových zajatců, obchody se zbraněmi a potlačování základních lidských práv obyvatel. Za 40 let existence se podařilo utéct pouze pěti lidem.