Ani ve snu! – recenze

ani_ve_snu_2016_plakatPřijde nová generace parkouristů?

Éra, kdy mládeži přišli „cool“ snowboarďáci, nebo rafťáci, je asi už dávno pryč a produkce tak hledají nová témata, která by mohla zaujmout. Důkazem tomu budiž film Ani ve snu, režiséra Petra Oukropce, který se odehrává mezi parkouristy. A nenechte se zmást, neskáčou tu koně, ale lidé. Filosofií tohoto sportu je pomocí běhu a gymnastických schopností zdolávat vzdálenosti a překážky. Tedy maximální efektivita pohybu.

Plán scenáristů byl už od začátku jasný a sice, hlavní hrdinka vedle překážek, které jí připraví město, překonává i problémy životní. První velkou lásku, i zklamání, neshody s matkou, která se ještě nechystá pověsit život na hřebík a hledá si nového partnera, nebo vztah s otcem, kterého téměř nevídá. Tím se Ani ve snu příliš neliší od ostatních filmů pro mládež.

vůrci během natáčení spolupracovali s lidmi, kteří se parkouru věnují.Tvůrci během natáčení spolupracovali s lidmi, kteří se parkouru věnují a většina důležitých rolí tak byla obsazena profesionálními běžci. Hlavní představitelka Barbora Štikarová je natolik pohybově nadaná, že se na natáčení dokázala připravit a skoky i další kreace se jí dají věřit.

Po technické stránce není film špatný, ale kamera mohla být hravější. Zvláště, když si o to tohle téma vysloveně žádá. I když bylo natáčení dobře personálně připraveno a relativně dobře technicky zvládnuto, po dějové stránce už je to trochu horší. Sám o sobě nápad zkombinovat prostředí snu s realitou, není ani nový, ani špatný, ale celému dílu dává další ambici, která mu nesluší a kterou ani nedovede naplnit.

Nakonec to vypadá, jakoby měl snímek dva příběhy. Jeden, který je klasickým tématem pro teenagery, kdy hlavní hrdina utíká před strastmi života buď ke sportu, nebo ke drogám, a který se víceméně opakuje napříč dekádami a funguje u každé generace. Pak ten druhý, který se místy snaží utvářet umělecký dojem právě propojením snů a reality, ve kterém Adam Mišík hraje geniálního vědce (kterých jsou asi plná sídliště).

Při kritickém hodnocení přichází pocit, že druhá dějová část je tu hlavně proto, aby bylo možné do pohybově náročného snímku obsadit mladou hvězdu, která  film prodá. Právě obsazení profesionálních sportovců i známého herce nakonec kompenzuje dějové těžkopádnosti, které navíc asi ani cílová věková skupina hledat nebude. Celkově je tedy dojem spíš pozitivní. Svého diváka si Ani ve snu! jistě najde a potěší, ostatní neurazí. Nakolik budou mít radost rodiče dětí, které se začnou věnovat parkouru je otázka.

V parkouru jsou důležité i akrobatické pohyby.

ani_ve_snu_2016_foto_21

A mnohé z těchto pohybů působí nebezpečně.

ani_ve_snu_2016_foto_05

Nakonec hlavní hrdince pomůže mladý vědec.

ani_ve_snu_2016_foto_10

70%

Ani ve snu !

Při kritickém hodnocení přichází pocit, že druhá dějová část je tu hlavně proto, aby bylo možné do pohybově náročného snímku obsadit mladou hvězdu, která film prodá. Právě obsazení profesionálních sportovců i známého herce nakonec kompenzuje dějové těžkopádnosti, které navíc asi ani cílová věková skupina hledat nebude. Celkově je tedy dojem spíš pozitivní. Svého diváka si Ani ve snu! jistě najde a potěší, ostatní neurazí. Nakolik budou mít radost rodiče dětí, které se začnou věnovat parkouru je otázka.