Zilionáři / Masterminds – recenze

zilionari_2016_plakatChcete být zilionářem? Zkuste vyloupit firmu, která transportuje obrovské sumy peněz.

David Ghantt byl obyčejný zaměstnanec firmy Loomis Fargo. Vedl docela monotónní život, každý den převážel ve svém obrněném automobilu obrovské množství peněz sem a tam. Často také flirtoval se svou kolegyní Kelly Campbell (i přesto, že byl zasnoubený). Ta však společnost opustí a brzy po té, vtáhne Davida do nečekané situace. Pod vedením svého kamaráda Steva, přesvědčí Kelly Davida, aby jim pomohl vyloupit trezor, ve kterém se schovává neuvěřitelná suma peněz. Ten trezor má na starosti společnost Loomis Fargo a David, jako jeden z mála zaměstnanců, do něj má přístup, a právě to se Stevovi a Kelly hodí. Tak ho využijí a posléze pošlou do Mexika, kde se schovává před zákonem i smrtí samotnou, protože kdosi na něj poslal nájemného zabijáka. Nic ovšem není podle plánu a věci se zvrtnou velmi rychle, a to opravdu nevídaným způsobem. A to jsem ještě zapomněla dodat, že se to všechno skutečně odehrálo.

Filmy, které mají znázorňovat skutečné události, je zpravidla těžké udělat. Lépe řečeno, je těžké je udělat dobře. Režisér Jared Hess se o to pokusil, a povedlo se mu udělat vtipný snímek, ale zároveň ho udržel v jisté reálnosti. Je ovšem fakt, že jde o neskutečný příběh, u kterého při každé druhé scéně vrtíme hlavou a ptáme se, jestli je vůbec možné, že se něco takového doopravdy stalo.

Komediální surrealitu celého příběhu podpořilo hvězdné obsazení.Komediální surrealitu celého příběhu podpořilo hvězdné obsazení. V čele stojí Zach Galifianakis jako David Ghantt, prosťáček, který se nechá zlákat svojí vysněnou ženou do akce, která mu později přinese problémy neuvěřitelných rozměrů. Galifianakis si s rolí poradil pěkně a nebylo těžké mu uvěřit, že je nešika a naivka, kterého jen provázejí problémy jeden za druhým. Ženský protějšek si zahrála Kirsten Wiig, která je beze sporu jednou z vycházejících komediálních hvězd současnosti a vždycky pobaví. Její Kelly je tak trochu manipulující mrška, ale na druhou stranu je sama stejně jako David jen hloupoučká a prostá holka z amerického venkova. A protože takzvaně tři tvoří celek ke Kirsten a Zachovi se přidává Owen Wilson, ten si zahrál hlavu celé operace Steva Chamberse. Steve je drobný zlodějíček, který se svojí partou krade kde, co jde, je ovšem stejně lehkomyslný a prostý jako Kelly a David, a když se situace začne bortit, ztrácí nad vším pomalu kontrolu. Owenu Wilsonovi role nafoukaného šaška neuvěřitelně sedla. Vedlejší postavy si zahráli například Leslie Jones, Kate McKinnon, Mary Elizabeth Ellis či Jason Sudeikis, coby nájemný vrah.

Zilionáři je snímek, který jednak pobaví, ale je v něm také trochu akce a napětí. I když divák, který už předtím znal celou aféru, tuší jak to celé asi dopadne, nevadí to a na celkovém dojmu to ani trochu neubírá. Navíc atmosféra devadesátek je přímo úchvatná a propracovaná do detailů. Dobové kostýmy, hudbu, technologii i vtipné účesy, které k tomu neodbytně patří, ocení jistě každý, kdo tuto dobu aspoň trochu pamatuje.

Šlo o jednu z největších loupeží v dějinách Spojených států, jak to ale celé ve skutečnosti bylo? Kdo za tím vlastně stál? Na tyhle otázky se snaží snímek odpovědět. Předvádí nám tváře a „mozky“ celé operace. Jsou tři obyčejní průměrní človíčci, nejsou ničím výjimeční, nepatří zrovna mezi ty nejchytřejší a nejvzdělanější jedince, pochází z prostých poměrů. A přesto všechno se jim povedl kousek, který v roce 1997 ohromil Ameriku. Ukrást 17 milionů dolarů není malá věc, a téhle nepovedené trojce se to povedlo. Je až k podivu, jak se jim to vůbec mohlo povést. Film se zaměřuje přesně na to, zkoumá je jako na jedince, zkoumá jejich motivy a úmysly. Zilionáři je skutečný příběh, který poukazuje na to, že život je vlastně tak trochu akční komedie sám o sobě.

Za peníze se dá koupit spoustu věcí, častokrát velmi zbytečných…

zilionari_2016_foto_10

Když se nájemný vrah a jeho oběť stanou kamarády, je jasné, že něco nehraje.

zilionari_2016_foto_09

Na útěku před zákonem, přesně jako Bonnie a Clyde.

zilionari_2016_foto_01

70%

Zilionáři / Masterminds

Šlo o jednu z největších loupeží v dějinách Spojených států, jak to ale celé ve skutečnosti bylo? Kdo za tím vlastně stál? Na tyhle otázky se snaží snímek odpovědět. Předvádí nám tváře a „mozky“ celé operace. Jsou tři obyčejní průměrní človíčci, nejsou ničím výjimeční, nepatří zrovna mezi ty nejchytřejší a nejvzdělanější jedince, pochází z prostých poměrů. A přesto všechno se jim povedl kousek, který v roce 1997 ohromil Ameriku. Ukrást 17 milionů dolarů není malá věc, a téhle nepovedené trojce se to povedlo. Je až k podivu, jak se jim to vůbec mohlo povést. Film se zaměřuje přesně na to, zkoumá je jako na jedince, zkoumá jejich motivy a úmysly. Zilionáři je skutečný příběh, který poukazuje na to, že život je vlastně tak trochu akční komedie sám o sobě.