Zlato / Gold – recenze

„Dokázat všem, že se mýlí. Ať to stojí, co to stojí.“

Kdo že si nás to s ustupujícími mastnými vlasy a pivním pupkem měří přísným pohledem zpoza černých brýlí? Ano, je to vystudovaný právník a hollywoodská hvězda Matthew McConaughey, hlavní hrdina Klubu poslední naděje, Bahna z Mississippi i filmu Obhájce, jež vydělaly miliardy dolarů. A co nám servíruje na pánvi k rýžování zlata? Skvělý příběh o poslední naději opilce ve středních letech, který se nebojí zamazat se od bahna, aby si obhájil svůj nejdůležitější sen: získat zlatý krumpáč pro nejlepšího zlatokopa, a zachránil rodinný byznys.

Zlato, snímek na pomezí dobrodružného filmu a dramatu, byl inspirován těžebním skandálem společnosti Bre-X Mineral Corporation.Zlato, snímek na pomezí dobrodružného filmu a dramatu, byl inspirován těžebním skandálem společnosti Bre-X Mineral Corporation z počátku 90. let minulého století. Muž, jemuž pod rukama krachuje rodinná firma, sebere poslední finance zbylé z dob úspěchu a vydá se za téměř vyhaslou hvězdou těžebního nebe (Édgar Ramírez), aby společně našli zlato tam, kde se ho nikdo neodvážil hledat. Stojí jim v cestě nedostatek finančních prostředků, zákeřná malárie i byznysmeni, kteří se snaží na potenciální zlatý důl přisát jako pijavice a vycucnout zlatou žílu do dna.

I pokud původní reálný příběh neznáte a neřešíte tedy, jak filmaři využili nosné téma příběhu, je jisté, že nosné bylo, protože usilovné snažení obou „zlatokopů“, ze kterých se postupně stanou dobří přátelé, nás poměrně spolehlivě přikovává na sedačky v průběhu celých dvou hodin. McConaughey tady není zrovna v roli, kdy by diváky uchvátil šarmem nebo přitažlivostí. Právě naopak, přinejmenším vnější schránka hlavního hrdiny spíše odpuzuje. Ovšem herecký výkon táhne perfektně.

Nedá se říci, že byla každá minuta nadupaná dějem a emocemi. Po první třetině se možná budete nechápavě ptát, o čem bude zbytek? Ale režisér Stephen Gaghan očividně věděl, co dělá, a svou práci neodflákli ani scenáristi. Zlato záhy překvapí a nepřestane překvapovat až do konce, ať už se jedná o děj, nebo povedené vtípky. Zajímavý pohled do zákulisí fungování specifického průmyslového odvětví a politických machinací nemluvě.

Zrovna jsme si pochvalovali, jak se hlavní hrdina pevně drží morálních zásad, a vtom ouha…

Potřebujete ušetřit za kanceláře? A zkoušeli jste už práci z baru?

Že vypadá jako zmoklá slepice? Možná. Rozhodně má ale pod kloboukem…