Recenze: Zabijáci z maloměsta / Dræberne fra Nibe

Proč se rozvádět, když vražda vyjde levněji?

Řemeslníci Ib (Nicolas Bro) a Edward (Ulrich Thomsen) jsou flákači a podvodníčci první kategorie. Jejich idylku jim však narušují sarkastické poznámky manželek, které si rozhodně neberou žádné servítky. Nejen, že s Ibem a Edwardem nejednají jako v rukavičkách – než aby se s nimi dohadovaly, raději se vrtí na parketu v rytmu salsy. Rozhněvaní muži se rozhodnout zakročit. Jak ale velice brzy zjistí, s rozvodem by přišli o víc než jen o střechu nad hlavou. A tak je nenapadne nic lepšího, než si najmout ruského zabijáka… Jejich manželky jsou ale chytřejší, než si pánové vůbec dokážou představit. Nefalšovaný dánský boj na několika frontách začíná.

Ke smůle režiséra Oleho Bornedala, úvodní otázka není jediná, kterou si během sledování černé severské komedie položíme. První polovina filmu je závažnými diváckými dotazy prostřílena skrz naskrz. Fakt, že člověk seriózně uvažuje o délce stopáže, absenci humoru a opuštění kinosálu nevěstí nic dobrého. Trochu to vypadá, jako by Bornedal vykradl kinobanku, při útěku se mu protrhla taška a on tak cestou poztrácel pár podstatných filmografických ingrediencí.

Po pár desítkách minut konečně vyčmucháme stopy skandinávského humoru.Nakonec ale svitne na lepší časy. Po pár desítkách minut konečně vyčmucháme stopy skandinávského humoru a postavy, které se zpočátku nejeví zrovna dvakrát sympaticky, nám dokonce začnou připadat legrační a pustí nás k sobě blíž. Především postavy v alkoholovém odéru oděného ruského zabijáka Igora (Marcin Dorociński) a britské konzervativní vražedkyně (Birthe Neumann) nám zlepší celkový dojem z příběhu a polechtají bránici. To ale bohužel nedokáže přebít množství bezduchých, občas přepísknutých scén či úlisných projevů hlavních aktérů. Severská černá komedie se přece nestala synonymem pro nonsens, nebo snad ano?

Nebylo by však moudré okamžitě odsoudit filmovou zajížďku zkušeného Bornedala, který se bez pochyb pro režii narodil. Úspěchy v rozhlasové a televizní tvorbě mohou posloužit jako důkaz, že dánský režisér dobře ví, co dělá. Pokud tedy lze počítat s tím, že se ze svých chyb poučí a vytáhne černou komedii na vyšší laťku, může se zajisté brzy v této kategorii srovnat s ostatními klasiky humoru ze severu. Pokud na něj někdo neuvrhne kletbu z temnot, mohlo by to vyjít. Vysmátí kinematografičtí bohové, nechť stojí při něm a zbaví ho od všeho zlého.

Zabijáci z maloměsta jsou film, který nenadchne každého. Nesmyslné scény, občasná absence humoru a krapet absurdní scény jsou velkými vykřičníky, na kterých bude muset režisér Bornedal ještě zapracovat. Vzhledem k předchozí režisérově tvorbě ale není vyloučené, že se v příštím snímku dočkáme příjemného překvapení. Jelikož druhá polovina filmu vylepšuje vyznění příběhu oproti části první, věřme, že se dánský tvůrce neřítí do bezedné béčkové propasti.

Chvílemi film stojí pouze na bedrech roztomilého mopsíka.

Čistý nebo špinavý, střízlivý nebo v lihu, Igor je vždy svůdník, jak se patří!

Uklidni se, dýchej! A teď si pomalu vzpomeň, kam jsi položil tu tašku s pivem…

45%

Zabijáci z maloměsta / Dræberne fra Nibe

Zabijáci z maloměsta jsou film, který nenadchne každého. Nesmyslné scény, občasná absence humoru a krapet absurdní scény jsou velkými vykřičníky, na kterých bude muset režisér Bornedal ještě zapracovat. Vzhledem k předchozí režisérově tvorbě ale není vyloučené, že se v příštím snímku dočkáme příjemného překvapení. Jelikož druhá polovina filmu vylepšuje vyznění příběhu oproti části první, věřme, že se dánský tvůrce neřítí do bezedné béčkové propasti.