Dánská dívka (2015)

danska_divka_plakat
Režie:
Premiéra v ČR: 4. 2. 2016 ()

Synopse: Film inspirovaný neuvěřitelným životním osudem

Dánská dívka líčí příběh muže, který se ve snaze najít sebe sama, vydal tam, kam před ním ještě nikdo nikdy nevkročil. A příběh ženy, jež ho při jeho hledání podporovala, i když věděla, že ho v případě úspěchu navždy ztratí. Oscarový režisér Tom Hooper (Králova řeč, Bídníci) natočil křehký a přitom neobyčejně silný příběh, jemuž kralují Eddie Redmayne (držitel Oscara za Teorii všeho) a Alicia Vikander (Ex Machina, Královská aféra).

Film Dánská dívka vás zavede do Kodaně dvacátých let minulého století. Einar Wegener (Eddie Redmayne) patří k nejlepším dánským malířům své doby, jeho žena Gerda (Alicia Vikander) mu přitom poskytuje maximální podporu a přitom se sama snaží prorazit jako portrétistka. Pozvolné borcení jejich harmonického vztahu odstartuje banální příhoda – Gerdě, která připravuje sérii baletních portrétů, nedorazí figurantka, a Einar svolí, že své ženě bude sedět modelem, oblečený do baletního kostýmu. Intenzivní spojení s ženským elementem v Einarovi rozpoutá obrovský emocionální zmatek, s nímž se vyrovnává nejprve „nevinnou“ hrou na tajemnou dánskou dívku Lili, a později čím dál silnějším přesvědčením, že pouze jako žena dokáže být šťastný. A byl by ochoten podstoupit cokoliv, aby jeho transformace byla dokonalá. Během této proměny ho věrně provází jeho Gerda, která díky své nové múze Lili sice konečně prorazila jako umělkyně, ale zároveň ztratila svou životní lásku.

Podle režiséra Toma Hoopera se Dánská dívka tematicky velmi blíží oscarové Králově řeči. „Oba filmy vyprávějí o nelehkém zdolávání překážek, které nám brání v tom, abychom našli své ideální Já,“ říká režisér, jenž při své skromnosti opomíná, že oba filmy spojují i nadšené reakce kritiků a publika.

Recenze:
Film je sice inspirován reálným příběhem, ale některé skutečnosti jsou upravené. Svou tématikou komplikovaný snímek v mnoha situacích zachovává poměrně komorní atmosféru a sází na herce, jako tomu bylo třeba v Králově řeči stejného režiséra Toma Hoopera. U takto složité látky se příliš volný přístup nevyplatil. Scénář je málo dramatický, vlastně nás nic moc nepřekvapí, a i když sledujeme příběh bohémských umělců, je zde málo emotivních scén. Vikander se povedlo uchopit roli dobře, Redmayne oproti tomu předvádí výkon trochu jednostranný a gesta s mimikou se stále opakují. Jeho transformaci kromě oblékání, paruky a líčení moc nevěříme, protože už jako Einar působil příliš jemně a étericky. Mezi osobností Einara a Lili je propastný rozdíl, ale z výkonu to příliš patrné není.

(photo&video: )

Video



Galerie


Články k filmu

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací