Recenze filmů

Konfident – recenze

Stěny zde mají špiónské uši.

Zajímavé drama, které už dva měsíce běží v kinech na Slovensku, se na téma neblaze proslulé STB vrhlo se záviděníhodným zápalem, jak o tom svědčí temná  a bezútěšná atmosféra. Scénář se navíc vyznamenal šikovnou výstavbou příběhu, v němž hlavní hrdina pracující pro tajnou službu je zároveň obětí své minulosti, a proto se i on a jeho manželka stávají předmětem zájmu daleko horších vyzvědačů.

Pochmurnost snímku v doprovodu s častou komorností režie vede ale také k tomu, že se příběh jako celek podezřele podobá televizní produkci – ne tak výjimečná chyba, ovšem stěží odpustitelná. Samotná zápletka je taktéž zvláštně namixovaná – vcelku dává smysl i zaujme, jen je na škodu, že vystavěna rozvláčnou sekvencí epizodních scén buďto v příběhu odposlouchávaných nepřátel režimu, nebo v životě hlavního hrdiny Adama. Je těžké přecházet mezi ilustrací tehdejší doby a osudem konkrétních filmových postav.

Když už mluvíme o figurách… Asi je vcelku pochopitelné obsazení Jiřího Mádla do tohoto typu role. Jedná se o mladého šikovného člověka, jenž neslouží špatné straně ze zlé vůle, což nemění nic na tom, že každý jiný herec, ať již pěkně záporný Ondřej Vetchý, nebo občas se  mihnuvší Arnošt Goldflam, ho zastiňuje. Přestože i jejich postavy jsou buď ploché, nebo okrajové, splnily svůj účel. U Mádla strach a nejistota často připomínají křeč a i ušlápnutý protagonista by měl vyzařovat nějakou osobnost.

Ke skoro každé chybě existuje ve filmu nějaké pozitivum, které ji vyváží. Už z podstaty námětu se jedná o důležitý kinematografický projekt. Dnešnímu mladému člověku bude možná ze začátku vadit všudypřítomná slovenština, ale to už zkrátka vyplývá z koprodukční povahy díla.

Učit se, učit se, učit se!

Vetchý bratr.

Had a jablko?