Recenze: Panství Downton nabízí důstojné rozloučení s oblíbenými postavami

Jste srdečně zváni na panství Downton. I v případě, že o něm nic nevíte.

Filmová verze není shrnutím slavného seriálu, ale jeho pokračováním. Pokud jste fanoušky, samozřejmě si ho užijete více, ale i pro neznalé je tu dost toho, co si můžou užít, pokud přihlédnou k době, kdy se příběh odehrává. Můžeme očekávat konverzační výpravné melodrama. Změny v obsazení naštěstí nenastaly, nevyskytly se žádné neshody ohledně honorářů, nenadálá úmrtí a podobně. Nových postav je sice celá řada, ale jsou to samozřejmě jen vedlejší role. Jelikož seriál skončil happy endem pro většinu postav, scénárista Julian Fellowes se jejich štěstí už nesnaží dále rozvrtávat, film je spíše nostalgickou návštěvou pro fanoušky, kterým se po jejich oblíbencích stýskalo. A také se uzavřou osudy těch, kteří to štěstí doposud neměli. Stále nechybí aristokratická vznešenost, ovšem s lehce se modernějšími prvky, například účesy mladých dam se zkrátily a jejich nápady jsou mnohem emancipovanější.

Píše se rok 1927 a ne všichni aristokraté zvládají držet krok s moderní dobou a mnohá panství se musí rozprodávat. Naštěstí to není případ Downtonu, který má pod taktovkou Mary Crawleyová (Michelle Dockery) se svým otcem (Hugh Bonneville). A jelikož toto sídlo na svém významu neztrácí, rozhodne se ho poctít svou návštěvou britský královský pár. To vzbudí nemalé pozdvižení.

Služebnictvo se nemůže dočkat, až předvede své kvality těm nejdůležitějším osobám monarchie.Služebnictvo se nemůže dočkat, až předvede své kvality těm nejdůležitějším osobám monarchie, tuto příležitost si nenechají ujít ani Carson (Jim Carter) a Molesley (Kevin Doyle). Jenže přijíždí speciální “tým”, který se o krále a královnu na cestách stará, tudíž downtonské kuchařky, komorné, lokajové, a dokonce ani majordomus nemají právo do ničeho zasahovat. Příležitost starat se o svého panovníka si ovšem nechtějí nechat ujít za žádnou cenu, takže vymyslí plán, jak zneškodnit namyšleného francouzského šéfkuchaře i ostatní arogantní personál.

Trochu mimo toto dění bude dřívější intrikán Thomas (Robert James-Collier), který už v závěru seriálu upustil od nejrůznějších podrazů a úskoků, které dokázaly děj opepřit, a nic na tom nemění ani filmový příběh. Ten raději rozvíjí jeho homosexualitu a neštěstí v osobním životě nám ho ukazuje v jiném světle. Fanoušci budou jistě rádi, že lady Edith (Laura Carmichael) je konečně šťastná, vzhledem k tomu, že ji v seriálu stíhala jedna katastrofa za druhou.

Zárukou zábavy jsou ostré komentáře babičky Violet (Maggie Smith), její pohotové špičkování v běžné konverzaci je nedostižné. Neuškodí vědět, kdo byl Caligula nebo Machiavelli, ale většina vtípků není nutně takto sofistikovaných. Ať už seriál divák zná či ne, její postava se jistě ocitne na vrcholu oblíbenosti po prvních pár minutách.

Koho nezaujme děj, užije si alespoň dobové vlaky, auta, kostýmy, účesy, šperky, a potěší samozřejmě i ty nejmenší detaily, jako broušené sklo a starobylé hodiny. Co se od seriálu nutně liší, je práce s kamerou, která vytváří z celku ještě působivější podívanou. Záběry na majestátní panství při východu slunce v kombinaci s ústřední melodií dokážou skalní fanoušky bez problémů dojmout.

Nemusíme nutně znát seriál, abychom si užili krásnou výpravu i hudbu, ale pro vnímání příběhu to rozhodně pomůže. Jen obtížně nás mohou zaujmout nicotné problémy většiny hrdinů, když nevíme, jakými dramaty a tragédiemi si dříve prošli, a že už si štěstí a klid zaslouží. Pro fanoušky je sledování jejich happy endů spokojeným zadostiučiněním, pro ostatní diváky může jít o trochu snobskou nudu v krásných kostýmech, kde se čeká na každé zjevení Maggie Smith na scéně.

Babička Violet se nemýlí!

Užijeme si dobové kostýmy, účesy i auta.

Kdo by se nechtěl vrátit?