Recenze: Liga spravedlnosti Zacka Snydera je čtyřhodinový magnum opus, který je velkým vylepšením předchozího nezdaru

Liga spravedlnosti je zpátky, ale v jiném hávu.

I tak by se dala definovat Liga spravedlnosti Zacka Snydera. Fanoušci si tento snímek vyprosili po několikaletém boji a teď je konečně tu. Stojí však za to? Došlo ke zlepšení? Není čtyřhodinová stopáž příliš? Krátká odpověď zní ano, stojí za to a zlepšení je znát, a také ne, čtyřhodinová stopáž není overkill, i když by se to mohlo zdát. Ta delší odpověď je pak trochu komplikovanější.

Pro pochopení, proč tato nová verze vůbec existuje, je však nejprve potřeba znát kontext. Když před téměř pěti lety vznikala Liga spravedlnosti, musel její režisér Zack Snyder, kvůli smrti své dcery, z natáčení před jeho koncem odstoupit, aby byl v této těžké době se svou rodinou. Režisérské křeslo po něm převzal Joss Whedon, který má na kontě např. konkurenční Avengers. Whedon tak Snyderovo dílo dotočil a sestříhal podle svého nejlepšího uvážení. Když pak film v roce 2017 vstoupil do kin, mnozí byli zklamáni se špatným provedením, nejvíce však Snyder, který prohlásil, že tak si to nepředstavoval a jeho vize byla úplně jiná. A tak začalo několikaleté lobování fanoušků za vydáním tohoto režisérského sestřihu, jenž pojmenovali Snyder Cut. Minulý rok se pak dočkali, když Snyder oznámil, že jeho film bude k vidění již letos na HBO Max a HBO GO. A tak je Snyderovo vizionářské dílo konečně tu.

A je to vskutku jeho magnum opus, se vším všudy. Jinak seřazené scény a velké množství nových záběrů otáčejí příběh o sto osmdesát stupňů, a to v dobrém smyslu. Když to člověk porovná s původní verzí, což je nevyhnutelné, zjišťuje, že jde o dva diametrálně odlišné filmy. A ten první po zhlédnutí toho druhé ztrácí ještě více na své už tak slabé kvalitě, která za čtyři roky ještě klesla.

Liga spravedlnosti Zacka Snydera poukazuje na to, kolik může udělat přeřazení scén a přidání nových, a jak to může změnit děj i postavy.Liga spravedlnosti Zacka Snydera poukazuje na to, kolik může udělat přeřazení scén a přidání nových, a jak to může změnit děj i postavy. Celkový motiv příběhu se sice nijak drasticky nezměnil. Stále sledujeme Batmana a další hrdiny, kteří spojí síly, aby se společně postavili zlu, jenž sužuje planetu Zemi. V tomto ohledu je to stále celkem generický superhrdinský příběh, který se od barevných marvelovek liší akorát tak svou temností a drsností, ale k tomu ještě později.

Ve Snyderově verzi však dává spoustu dříve nesrozumitelných věcí rázem větší smysl. Motivy padouchů jsou jasné a srozumitelné. Jsou to sice stále bezcharakterní CGI příšery, ale už aspoň víme, proč Steppenwolf činí to, co činí, a proč právě teď. Ano, sice se tam najde pár nelogičností, které z důvodů spoilerů nejde detailněji rozebrat, ale dohromady je zkrátka záporákovo jednání opodstatněné a podložené backgroundem.

Jasnější jsou i motivy jednotlivých hrdinů, kteří mají nejen větší hloubku, ale prohloubeny byly i jejich vzájemné vztahy, takže fungují mnohem lépe jako tým. Dříve moc nevykreslené postavy Cyborg a Flash tu dostávají mnohem více prostoru. Tím, že jsou lépe propracovaní, rázem působí jako právoplatní členové týmu, kteří do něj přináší rovnoměrně důležité hodnoty stejně jako třeba Wonder Woman. Navíc už nepůsobí jen jako vycpávky a terče pro hloupé a nepotřebné komediální hlášky.

Lépe vykreslený je tu i Batman, díky čemuž dostává Ben Affleck, jakožto jeho představitel, více místa na dokázání svých hereckých schopností a osvojení si této postavy. Tzv. Batfleck je najednou mnohem líbivějším hrdinou, který má charisma a nepůsobí tak komicky vyumělkovaně jako dříve.

K celkovým hereckým přednesům, pak nelze říct mnoho. Už v původním snímku podávali všichni solidní výkony, kdy nejvýraznější byl již zmíněný Affleck. To se tu nezměnilo, každý z herců si zkrátka přivlastňuje svoje postavy. A Affleck, Gal Gadot, Jason Momoa, Ezra Miller, Ray Fisher a Henry Cavill tvoří dobrý tým, který má tentokráte větší hloubku a vztahy jeho jednotlivých členů jsou smysluplnější.

Velkým hráčem ve změně atmosféry celého příběhu je i jeho vizuální stránka. Nejde jen o, z uměleckých důvodů zvolený, formát 4:3, o jehož funkčnosti lze polemizovat, ale i o celkové barevné a světelné provedení snímku. To je mnohem temnější, čímž působí celá podívaná drsněji a depresivněji, což je pro Snyderova díla už tak trochu klasikou. Je to styl, který nemusí oslovit úplně každého, ale zde funguje. Filmový svět DC je zkrátka dospělejší a černější než ten Marvelu, čímž se od něj nejvíce odlišuje.

Důležité tu jsou však i vizuální a počítačové efekty. Je zajímavé, jak méně do očí bijící je tu technické odstranění Cavillova plnovousu a jak padouch Steppenwolf působí méně komicky. Ale to stranou. Největší rozdíl zde však pociťujeme především ve veškerých bitkách, které jsou sice stále těžce CGI záležitostí, ale působí jaksi méně uměle a strojeně. Působivá je zvláště závěrečná bitva, která je mnohem vážnější a přidává do hry nové a důležité elementy. Nehledě pak na to, že každý z hrdinů v ní sehraje svou úlohu a nikdo není upozaděný (snad kromě Supermana, ale u něj je to opodstatněné).

Za zmínku pak stojí i hudební doprovod, který zaujme hned na první dobrou. I soundtrack, za kterým stojí Junkie XL (Deadpool), je podobně pochmurný jako zmíněné vizuálno. Dokresluje tak celkovou atmosféru podívané. Nehledě pak na to, že každá z postav má tentokráte svojí vlastní znělku, což je zajímává záležitost, jejíž funkčnost je však na pomezí a občas, zejména ve společných bitkách, to pak celé působí trochu chaoticky.

No a na závěr, co ona čtyřhodinová stopáž? Je to dlouhý snímek, to beze sporu, ale většina stopáže je vyplněna důležitými detaily a její využití dává smysl. I tak se však snímek místy vleče, tomu už se nedá při tak dlouhém ději vyhnout. Je také fakt, že za velkou část své délky vděčí Snyder Cut četným zpomaleným záběrům v bitkách, které by tam vůbec nemusely být, i když jde o umělecký záměr. Zdlouhavá je pak především první hodina snímku, než se dostáváme k tomu opravdu zajímavému a začíná se to konečně rozjíždět. Naopak nejvíce vzrušující, je poslední hodina, která nabízí opravdovou jízdu.

Jak řekne v jedné chvíli Flash: „Konečně máme plán.“ To je hláška, která v podstatě shrnuje celou tuto podívanou. Vize Zacka Snydera má hlavu a patu a je rozhodně vylepšením nepovedenosti z roku 2017. Většina věcí tu dává smysl, postavy jsou lépe vykreslené a jejich motivy jasnější. Propracovanější jsou i bitky (až na pár výjimek) a vizuální efekty s nimi spojené. Najde se tu sice pár mínusů, o perfektní dílo nejde, ale Liga spravedlnosti Zacka Snydera je především filmem pro fanoušky a jako takový více než uspokojí.

Myslím, že na to budeme potřebovat větší tým.

Liga spravedlnosti Zacka Snydera
(Foto: Warner Bros. Pictures)