Recenze Noemova archa: U animované pohádky usnou nudou nejen dospělí, ale také děti

Čtyřicet dní a čtyřicet nocí, které se potáhnou jako věčnost.

Animovaný film Noemova archa navazuje na příběh, který pochází z biblické knihy Genesis. Jen těžko byste tedy hledali někoho, kdo ho nezná. Tentokrát se do jeho muzikálového zpracování pro děti pustila indicko-brazilská produkce. Nicméně výsledek bohužel není takový, jak si tvůrci nejspíše představovali.

Když se Bůh rozhodne, že to s obyvateli Země jde od desíti k pěti, chce přivolat potopu a začít znovu. Požádá o pomoc Noema, aby postavil archu, do které vezme od každého druhu jeden pár – samičku a samečka. Dva myšáci s hudebním talentem se ale nechtějí rozdělit, takže vymyslí způsob, aby oba přežili. Avšak udržet klid na lodi, která je plná různých zvířat, nebude jednoduchý úkol.

Ne všechny snímky pro děti musí mít ambici zaujmout i dospělé. Každopádně, když se o to alespoň snaží, rozhodně mají plusové body navíc. Právě promyšlené vtipy, které ratolestem neublíží, ale jejich rodiče pobaví, dodávají takovým dílům vyšší hodnotu. Stačí zmínit například Shreka, Ledové království, Na vlásku nebo V hlavě. V případě Noemovy archy se o nic takového tvůrci nepokouší.

Těžko říct, o co přesně se tvůrci vlastně snažili.Těžko říct, o co přesně se tvůrci vlastně snažili. Moc se jim nepovedlo ani umístit příběh do konkrétní doby. Vzhledem k tomu, že jde o Noemovu archu, by dávalo smysl, kdyby se to odehrávalo v dobách Starého zákona. Tomu by odpovídalo i oblečení postav nebo použitá technologie na stavbu lodi. Jenže to by se ve filmu nesmělo mluvit o mobilech nebo sociálních sítích.

Hlavní předpoklad pro to, aby vypravování zaujalo, jsou také sympatické postavy, se kterými může divák sympatizovat. V tomhle případy by to měli být dva myšáci. I když nejsou sami o sobě zase tak špatní, není dostatečně vykresleno pouto mezi nimi. Pokud máme věřit, že jsou tak nerozluční, musíme to na nějakém případě vidět. Takhle jim divák tolik nefandí, protože k tomu nemá důvod.

Dalším problémem je také animace. Některé pasáže jsou na první pohled celkem povedené, ale když se má obraz rozpohybovat, působí občas tak nějak trhaně a nevěrohodně. Zvlášť v dnešní době vynikajících animací taková nedokonalost diváka zamrzí. Nehledě na nelichotivý vzhled některých postav. Když si tvůrci mohli zidealizovat velrybu a udělat ji fialovou, tak proč to nešlo u ostatních?

Důležitou roli hraje ve vypravování hudba. Kvůli tomu by se dalo čekat, že se bude dávat důraz na to, aby byla chytlavá nebo měla vtipný text. Ani v tomhle ohledu však nebude divák spokojen. Všechny písně sice nejsou úplně špatné, ale za chvíli si z nich nebudete pamatovat vůbec nic. Závěrečné hudební vystoupení jednotlivých zvířátek vás pak spíš uspí než, že by vás nakoplo.

Animovaná pohádka Noemova archa nemá špatný námět. Přece jenom příběhy ze Starého zákona se opakují už po mnoho a mnoho let. Nicméně způsob zpracování se v tomhle případě příliš nepovedl. Diváci nejsou schopni příliš fandit hlavním postavám, protože nejsou moc přiblíženy jejich charaktery ani vztahy mezi nimi. Moc se nepovedla ani animace, kterou snadno předčí řada starších filmů. Na to, že jde o muzikál, není žádná píseň tak chytlavá, že byste si ji museli pak ještě nějaký čas pobrukovat. Dílo neobsahuje téměř žádné vtipy, takže se u něj nezasmějete. Není divu, že u něj dospělý divák bude nejspíš usínat. Ještě horší ale je, že s největší pravděpodobností tolik nezaujme ani děti.

Hudební duo k sobě přibralo myší dámu a hmyzí kamarády.

Noemova archa (2024)
(Foto: Globo Filmes)