Zdeněk Viktora mluví o filmu Raluca i o studiu v New Yorku

viktora_rozhovor_00Režisér a scénárista Viktora má rád žánrové filmy a výzvy.
 
 
Do kin již brzy vpluje uhrančivá rumunská femme fatale Raluca ve stejnojmenném krimi thrilleru. Celovečerní debut režiséra a scénáristy diváky láká temnou atmosférou, žhavými, ale vkusnými sexuálními scénami a originální zápletkou. Zdeněk Viktora nám při příležitosti uvedení snímku Raluca do kin zodpověděl několik otázek. Prozradil například, kde čerpal inspiraci, jak se herci popasovali s intimními scénami a co mu přineslo studium na School of the Arts v New Yorku.
 
 

Červený koberec: Již na 11. prosince 2014 má naplánovanou premiéru Váš krimi thriller Raluca, který má být „sexem prosáklý“. Mohl byste nám tento projekt přiblížit?

Zdeněk Viktora: Je to taková temnější kriminálka, kde se bejvalej policajt zamiluje do tajemný holky jménem RALUCA. I když zamiluje asi není to správný slovo, protože cit tady vznikne spíš jako vedlejší produkt mnohem pudovějšího zájmu.

Mám rád žánrové filmy a taky výzvy, a jelikož se tady žádné žánrové filmy netočí, chtěl jsem zkusit udělat něco jako Obvyklí podezřelí, 9 královen, nebo Pošták zvoní vždy dvakrát.  Kdybych měl víc peněz, tak bych do toho výčtu zahrnul i Muže v ohni.

Červený koberec: Kde jste se inspiroval při psaní scénáře k filmu Raluca?viktora_rozhovor_03

Zdeněk ViktoraNepředstírám, že objevuju Ameriku, ty vzory už jsem zmiňoval, šlo spíš o to najít funkční stylizaci, věrohodně to ustylizovat, aby tomu obrazně řečeno nečouhala „česká sláma z americkejch bot“. V tom mi dost pomohlo, že hrdinka má rumunské kořeny, hlavní gangster je také Rumun, dodává to tomu odpich z typicky českého prostředí, a zároveň to není nic nevěrohodného. Taky se tam nepokoušíme o žádné typické české filmové srandy, díky nimž každý český film vypadá jako pokus o komedii.

Když se na to koukne někdo, kdo nezná české herce, absolutně nepozná, kde se to odehrává. Tím, že jsem si dal za cíl natočit čistě žánrový film, tak jsem už ve scénáři vlastně nevědomě ignoroval většinu typicky českých propriet: ten příběh by se mohl odehrát kdekoliv.

Červený koberec: Bylo náročné najít představitele jednotlivých rolí?

Zdeněk Viktora: Je otázka, co je to náročné? Věděl jsem, které herce bych si v tom dokázal perfektně představit. Od začátku jsem chtěl Honzu Dolanského a Davida Novotného. A pak jsem si vybíral herce, kteří mě zajímali jako Helena Dvořáková, Kristýna Frejová, Standa Majer a další. Naštěstí scénář u všech docela bodoval, takže do toho šli.

I když je to debut a za velmi málo peněz, tak nějak všechno šlo na tomhle projektu docela rychle a já to vnímal že správně rychle, všechno, co se dohodlo hned, tak fungovalo. Od první verze scénáře až po premiéru v kině uplynulo jen něco málo víc než rok. A když o tom teď přemýšlím, tak se tomu sám divím, protože párkrát už to vypadalo, že to budu muset kvůli nedostatku financí zastavit, ale pak jsem to někomu pustil a podařilo se to dát dohromady.

viktora_rozhovor_02Červený koberec: Malvína Pachlová (Raluca) a Jan Dolanský museli absolvovat řadu velmi odvážných scén, jak se s nimi popasovali? Panoval na place při jejich točení zpřísněný/intimní režim?

Zdeněk Viktora: Říká se, že točit tyhle scény je jedna z nejobtížnějších věcí… a je to pravda.

Když jsme dělali natáčecí plán, říkal jsem pomocnému režisérovi, ať tam dá na první den na rozjezd nějaké lehčí věci…. Dopadlo to tak, že jsme opravdu začali jednoduchou scénou, kdy Raluca vaří kafe (kterou jsme ovšem jeli 16krát, protože byly problémy s ostřením, a kterou jsem nakonec do filmu ani nedal…), a hned pak se šlo na první sexuální scénu, a pak na druhou, takže se celý den víceméně souložilo… Protože vztah ústřední dvojice vznikne hlavně na sexu, nedal se natáčecí plán postavit jinak. Takže začátek byl pěkně horký. Ale ze zpětného pohledu jsem za to nakonec rád, protože jak jsme byli všichni čerství a šli do toho otevřeně, dopadly ty scény výborně.

Když jsem pak potřeboval na konci natáčení dotáčet ještě jednu takovouhle scénu, tak to už bylo velmi těžké a nakonec vyšla tak, že jsem ji do filmu ani nezařadil.

Tady bych toho využil a jak Honzovi, tak Malvíně bych chtěl poděkovat za nasazení, se kterým do toho šli, protože nic snadnýho to nebylo.

Červený koberec: Kde všude natáčení probíhalo?

Zdeněk ViktoraCelé se to odehrává v Praze, reály, ulice, známý salsa club, Ralučin luxusní dům. Ale jak už jsem říkal, nejsou tam žádné záběry na Karlův most a podobně… stylizace toho filmu je poměrně jednotná a je to prostě velké město s temnými uličkami, kde se může stát vražda nebo zázrak.

Červený koberec: Podle čeho jste jednotlivé lokace vybíral?viktora_rozhovor_04

Zdeněk ViktoraTak aby sloužily kriminální stylizaci filmu. Hodně času jsme strávili v ulicích Žižkova a i když už to není, co bývalo, tahle čtvrť má pořád úžasný genius loci.

Červený koberec: Film Raluca by měl být něco jako směsicí oblíbených „kriminálek“ s erotickým thrillerem. Vy osobně sledujete krimi-seriály v televizi? Pokud ano, dáváte přednost českým nebo zahraničním titulům?

Zdeněk ViktoraČeské seriály monitoruji jenom z pracovních důvodů. U některých zahraničních se občas rád zakoukám i jako divák.

Červený koberec: Kromě toho, že jste absolventem scenáristiky a dramaturgie na pražské FAMU, jste díky prestižnímu americkému stipendiu Fulbrightovy nadace dokonce studoval na Tisch School of the Arts  v New Yorku. Jak vzpomínáte na toto období a co Vám studium v zahraničí přineslo?

Zdeněk Viktora: Jinou perspektivu. A taky poznání, že jak se u nás pořád říká, že máme skvělé kameramany, a ani pro režiséry není tak složité si nakoukat styly těch nejlepších, tak že slabina jsou scénáře a scénáristi. Možná že ano… netvrdím, že je to tu samý Charlie Kaufman,  ale jelikož mám srovnání z FAMU, kde řekněme že se koncentruje to nejlepší u nás a z NYU, která je jedna z nejlepších filmových škol v Americe, a vůbec nepochybuju, že někteří z mých spolužáků odtamtud za pár let vyplavou někde v Hollywoodu, tak rozdíly v tom, o čem a jak psali oni, a jak my na FAMU, byly minimální, snad jen bych řekl, že mý američtí spolužáci kopírovali úspěšné náměty a vzorce ještě víc než my.  Nadávání na slabotu scénářů je podle mě všude, protože nápady jsou  prostě všude na světě nedostatkový zboží.

A jinak můj názor je, že ne že v Čechách nejsou dobří scenáristé, tady především nejsou dobří producenti. Protože producent je ten, kdo do filmu dává svoje vlastní peníze, nebo peníze, které sežene a pak je svému projektu i nejlepším dramaturgem, protože ví, co za ně chce dostat. V Čechách jsou jen firmy úspěšné v grantových a výběrových řízeních, která už z podstaty nemůžou zaručit žádnou objektivitu. A to podle mě nejsou žádní producenti.

Červený koberec: Máte v hlavě již nápad na další film?

Zdeněk ViktoraNáměty mám dva, jednak kriminálku Krok do prázdna, kde právě píšu scénář a jednak bych rád konečně natočil pořád odkládané drama Hotel Prague.

viktora_rozhovor_01
 
Foto: archiv filmu Raluca

 

Tyto stránky využivají cookies, aby mohly nabídnout relevantní informace pro vás. Dalším setrváním s tímto souhlasíte, máte však možnost cookies zakázat. Přijmout Více informací