Prach – recenze

prach_2015_plakatDobré tvůrčí cvičení.

Tento režijní debut Víta Zapletala si již odbyl svou premiéru na loňském filmovém festivalu v Karlových Varech, kde byl uveden v sekci East of the West. Nyní míří do českých kin v rámci projektu Cyklus Citrus, který se snaží zpřístupnit veřejnosti málo známé prvotiny a nezávislá díla.

Ostatně, kdyby Prach v tomto cyklu nebyl distribuován, docela jistě by v kinech mnoho prostoru nedostal. Je to dílo, které rozhodně neosloví velkou část českého publika, i když je svým námětem mnoha lidem blízký.

Především jde o emoce.Poté, co děda prodělá těžkou mrtvici a je upoután na lůžko, za ním domů přijedou dva jeho synové, se svými rodinami, aby se s nastalou situací popasovali. Drama není příliš dějové, téměř celé se odehrává v jednom domě a jeho zahradě. Především jde o emoce, setkávají se zde dva bratři, jeden je šťastně ženatý, ale nedaří se mu zplodit dítě, druhý je rozvedený a má syna, který je mu trochu na obtíž. Oba jsou rozdílní a v této těžké situaci se rozdílně chovají, přesto nevznikají žádné zásadní konflikty, nebo hádky. Celý snímek je veden v decentní atmosféře smutku a silné emocionální tenze.

Dlouhé záběry krajiny, předmětů, přirozené, někdy mírně banální dialogy. Film je velmi rozvláčný a není dokreslen téměř žádnou hudbou, tím dovede dobře navodit onu atmosféru čekání a jakéhosi tupého napětí. Bohužel, toto všechno časem přechází v nudu. V podstatě již od první půl hodiny víme, jak to dopadne. Jestliže jsou tím hlavním, co Prach předává emoce, člověk by čekal, že postavy projdou nějakým zásadnějším vývojem, že se vztah obou bratrů nějakým způsobem promění. Nepromění.

I přes pečlivě vymyšlenou kompozici, reálné dialogy a kvalitní herecké výkony, toto není film, který by přinesl něco nového, popřípadě pro širší publikum lákavého. Jakkoliv je to téma mnoha lidem blízké. Přesto je důležité, že takové sníky vznikají. Právě na takových dílech mohou začínající čeští filmaři pěstovat a tříbit své dovednosti. Jejich další, komerčně více zaměřené tvorbě, to jen prospěje.

Děda po těžké mrtvici není schopen pohybu, ani komunikace.

prach_2015_foto_03

Jeho dva synové se snaží s nastalou situací vyrovnat. Každý po svém.

prach_2015_foto_12

Dlouhé záběry do zahrady jsou pro tento film typické.

prach_2015_foto_06

50%

Prach

Poté, co děda prodělá těžkou mrtvici a je upoután na lůžko, za ním domů přijedou dva jeho synové, se svými rodinami, aby se s nastalou situací popasovali. Tento režijní debut Víta Zapletala nyní míří do českých kin v rámci projektu Cyklus Citrus, který se snaží zpřístupnit veřejnosti málo známé prvotiny a nezávislá díla.