Recenze: Emma. chce udělat ráznou tečku za řadou adaptací jednoho románu

Jane Austenová opět na scéně.

Román anglické spisovatelky se na plátnech kin, obrazovkách a monitorech objevil už v mnoha provedeních. Bohužel se ani tato verze nezařadí po boku tolik oblíbených adaptací, jakými jsou Rozum a cit s Emmou Thompson a Pýcha a předsudek s Keirou Knightley. Některé věci si film dělá po svém, a to je v pořádku, jenže to nepřineslo kýžený efekt.

Vzdělaná, krásná a domýšlivá Emma žije poklidně, a to ji jako mladou dámu nudí. Její životní náplní a zároveň zábavou je organizovat jiným lidem život, především pak ten milostný, protože sama se vdávat nechce. Dává dohromady dvojice, které jsou pro sebe dostatečně dobré a na úrovni. Emma se sama jmenovala do role soudce, který určuje kvality jiných podle svých povrchních hodnot. Samozřejmě se zabývá osudy jiných především proto, aby nemusela řešit svůj vlastní. I na ni ovšem přijde řada, když se jí její obvyklá dohazovačská hra vymkne z rukou a zničí štěstí své blízké přítelkyně. Bude muset dohlédnout na to, aby to s ní dobře dopadlo, a možná sama pochopí, že láska není vždy dokonalá, nedá se vykalkulovat, a hlavně umí překvapit.

Základem dobového filmu jsou hezké kostýmy, účesy, prostředí, to je nezbytný základ.Základem dobového filmu jsou hezké kostýmy, účesy, prostředí, to je nezbytný základ. Diváci, kteří se vyžívají v historických kulisách, budou plesat blahem. Film obsahuje všechno to, co by měl: zdvořilostní návštěvy, plesy, projížďky kočárem, procházky po okolí, různé hry mezi postavami, zmatky, které přirozeně vznikají dobovou zdrženlivostí ve vyjadřování citů. Humorného špičkování mezi ústřední dvojicí (nebo kýmkoli jiným) tu zas tak moc není, a celkově dialogy nejsou tak vyšperkované, jak bychom čekali. Velké rozčarování může přinést také obsazení.

Anya Taylor-Joy jako Emma se nenechala zahanbit, ale přijetí její netypické tváře dost záleží na osobním vkusu diváka. Bohužel také její hlavní hrdinka, která je na začátku přesvědčená o své dokonalosti, projde jen minimálním vývojem, který je u Austenové typický. Zbytek obsazení není – až na pár výjimek – dost výrazné. Je příjemné, že herci jsou tak nějak normální čili všichni hrdinové nejsou nepřirozeně, filmově nádherní. Jenže to je tak všechno. Pokud se dost rychle nezorientujeme ve jménech (a neznáme předlohu), můžou se nám postavy vyloženě poplést. Místo aby byl onen “pan pravý” neodolatelně charismatický a vyčníval mezi ostatními, místo toho je… jen nejmíň nesympatický ze všech. Na postavy se sice pěkně dívá, ale nedokážou si nás moc získat. Bill Nighy předvede svůj standard a zas tak moc se ve filmu neukáže. Miranda Hart jako jedna z mála vynikne, zvládla tak nějak tradičně dobře zahrát excentrickou a sociálně neohrabanou postavu. Snímek je rozkročený mezi komedií a romantikou, ale ani do jednoho žánru se dost neopře. Určitou hravost mu upřít nelze a jde o příjemnou podívanou. Jen prostě nechytí dost za srdce.

Adaptací Emmy už bylo hodně, a tak je snadné zapadnout do průměru. Nic originálního se tu nevyvedlo a jelikož film sám o sobě nemá kromě krásné výpravy moc co nabídnout, mohli ho zachránit jen špičkově zvolení herci. Jenže obsazení je bohužel dost rozpačité. Tahle poměrně milá Emma. může být tak pouze příjemnou jednorázovou podívanou, která poté zapadne.

Některé dvojice jsou pro sebe jako stvořené.

Bude tohle ten pravý? A pro koho?

Přítelkyně jsou jediným zdrojem zábavy.