Patrola / End of Watch – recenze

[singlepic id=2752 w=200 h=200 float=left]A tenhle znáte? Jdou dva policajti a poštvou proti sobě celou armádu grázlů…

Policisté Taylor (Jake Gyllenhaal) a Zevala (Michael Peňa) by na svou hlavu určitě snesli spoustu fórků. Umí být totiž nad věcí a z práce jsou zvyklí na mnohem nebezpečnější útoky. Hrdě se hlásí k partě našich „pomocníků a ochránců“, ale při dennodenním zápolení v ulicích Los Angeles každému z nich chrání záda především jeho parťák. Jednoho dne to nemusí stačit…

Když v kině vidím cokoliv podobného televiznímu filmu, většinou to znamená obrovské mínus. Patrola je po dlouhé době výjimka potvrzující pravidlo, nebo možná spíš příležitost vychutnat si něco takřka stejně ve velkém sále jako na malé obrazovce. Perspektiva často střídá záznamy kamer samotných postav, což přibližuje jejich soukromí a každodennost. Kdo chce vidět práci profesionálního kameramana, když se můžeme podívat na lehce roztřesený obraz, jaký umí natočit mnohem víc lidí? To není zdaleka jediná forma realismu. Policisté, jejich blízcí i zločinci jsou obyčejnými lidmi, kteří se chovají a mluví nestylizovaně (díky zločincům uslyšíte dost „fuck“ a „shit“ až do léta). Ostatně, místní drsný příběh je taky jen „prostinkým“ kriminálním případem, jenž si nedělá ambice na románovou ságu.

Akce a napětí, ač uspokující, nejsou nejdůležitější dvojicí Patroly. Duo Gyllenhaalova a Peňova strážce pořádku dokázalo vše, v co mohl autor scénáře a režisér David Ayer doufat. Jsou to vtipní a dobří poldové, mají obyčejné starosti, jejich postavy k sobě padnou, jak je to jen u heterosexuálních chlapů možné a zvlášť proto, že jsou obyčejnými lidmi, poznáváme heroický kontrast proti zákeřným vrahounům bez zábran.

Pokud policii nesnášíte, asi nepřijdete na chuť tomuto konkrétnímu sboru. Mnoho jeho členů skončilo jako otrlí a někdy i vulgární cynikové, ale vzhledem k jejich zážitkům jim to nejde vyčítat. Stali se z nich oběti extrémně náročné práce, která je vyléčila z idealismu mládí. Vstřícnosti vůči policistům v dnešní populární kultuře dost ubývá, takže její zhuštěná dávka v Patrole přinejmenším zarazí a někoho vyprovokuje k obvinění z jednostrannosti. Když už jsem zmínil cynismus, vzpomínám si, jak jsem kdysi četl názor, že kritika je ta nejcyničtější profese na světě a podvědomě se tomu snažím bránit. Ovšem nestojí mne tolik sil přiznat patosu jeho oprávněnost a idealizaci aspoň kus pravdy.

Můžeme tady najít opravdu sílu v jednoduchosti, dechberoucí záběry v nepřikrášleném surovém dramatu a upřímné dojetí v sentimentu? Možná ne tak moc, jelikož díky tomu všemu jsou děj a vedlejší hrdinové hodně ploší. Ze snímku zůstává kus skutečnosti znatelně vytržen, byť ten zbytek často pobaví a občas pěkně zdeptá.

„Tahle kamera je skvělá. Jen jsem musel smazat vzkazy nějaký ubulený Heather, která vykřikovala, jak je to všechno její vina.“

[singlepic id=2754 w=400 h=300 float=center]

„Oslavujte co nejvíc, ale vydělávejte si na to poctivě!“