Jack a obři / Jack the Giant Slayer – recenze

[singlepic id=3197 w=200 h=200 float=left]„Kupředu a dolů!“

Každé malé dítě hltá jednu pohádku za druhou a dumá, zda na neuvěřitelných příbězích nemůže být něco pravdy. Čím jsme starší, tím svět fantasie a legend stále více opouštíme, abychom měli dostatek sil poprat se s každodenní neúprosnou realitou. Ale není to špatně? Co když se zdánlivě smyšlená dobrodružství zakládají na pravdě a za rohem na nás může čekat štěstí, láska, moc, ale i nebezpečí a zkáza?

Jack, kouzelné fazole a obři, tato pohádka plná fantaskních motivů je známá po celém světě. Díky předlouhému putování a nesčetnému převyprávění se můžeme setkat s mnoha jejími podobami. Režisér Bryan Singer říká: „Hlavním motivem pro mě byla snaha vdechnout legendě život velkolepým, až fyzickým způsobem. Vzít to, co byly dětské představy nebo maximálně ilustrace v knížce a dát tomu reálný obraz ve velkých rozměrech plných akce a dramatu.“

A to se mu částečně i povedlo. Jack a obři je velkolepým dílem, které nešetří na zvláštních efektech a vizuální stránce filmu. Podobně jako nedávno promítaný Hobit: Neočekávaná cesta je vše dotaženo do nejmenších detailů, každý lístek fazolového stonku, svět obrů, jejich kůže, vlasy –  jen horko těžko bychom hledali něco, co by nějak celkový dojem kazilo. Ani efektnější růst fazole si snad nelze představit. Toto v hodinách biologie opravdu nezažijete.

Když konečně po tisíci letech přijde na věc a obři zkříží svoje zbraně s těmi lidskými, nudit se rozhodně nebudeme. Vzduchem létají hořící stromy a šípy, lidské i obří svaly se napínají a ani jedna ze stran nemůže být nařčena z toho, že by se nesnažila. Setkání s obry ovšem rozhodně není pro slabé povahy a malé děti. Kosti praskají, hlavy ukusují a těla trhají na kusy. Celkově je film více vážný než vtipný a pohádkový.

Legrační hlášky si vyslechneme zejména z úst velitele stráží Elmonta (Ewan McGregor). Jack a obři se může pochlubit mnoha velkými jmény. Vedle McGregora tu je i Stanley Tucci, Ian McShane nebo Bill Nighy. Ovšem zvučná jména ještě automaticky neznamenají hvězdné výkony. Elmont jednoduše plní úkol, nic víc a nic míň. Roderick (Tucci) jde slepě za svým cílem, ale že bychom mu jeho zapálení a touhu po moci nějak extra věřili? Působí spíš smrtelně znuděně, než smrtelně nebezpečně. A tak je to u všeho. I láska mezi Jackem (Nicholas Hoult) a Isabelle (Eleanor Tomlinson) je prostě jen povinná.

Film Jack a obři se potýká s jedním jednoduchým problémem. Největší důraz je kladen na vizuální zážitek (a ten skutečně stojí za to), ale emoce a promyšlený děj, jež by vdechly snímku život, tu prostě chybí. Je to krásný, i když surový umělohmotný svět plný obyvatel, jejichž osud je nám tak trochu lhostejný. Stejně všichni víme, jak to dopadne.

Monumentální město plné páchnoucích individuí.

[singlepic id=3659 w=400 h=300 float=center]

Jak já bych si přál, mít alespoň 5 minut sám pro sebe.

[singlepic id=3660 w=400 h=300 float=center]

Dáte přednost závitku s prasátkem nebo Ewanem McGregorem?

[singlepic id=3665 w=400 h=300 float=center]

0%

Film Jack a obři se potýká s jedním jednoduchým problémem. Největší důraz je kladen na vizuální zážitek (a ten skutečně stojí za to), ale emoce a promyšlený děj, jež by vdechly snímku život, tu prostě chybí. Je to krásný, i když surový umělohmotný svět plný obyvatel, jejichž osud je nám tak trochu lhostejný. Stejně všichni víme, jak to dopadne.