Tísňová linka / The Call – recenze

[singlepic id=4139 w=200 h=200 float=left]Mezi kufrem auta a pohodlnou seslí u počítače.

Představte si, že jste se ocitli v pasti, ale vaše záchrana je na dosah, slibuje vám šťastný konec a pak vše nevyjde tak dobře… Kvůli nevyzpytatelným událostem plány selhávají a nedostojí slibnému začátku. V Tísňové lince se takovým obecným modelem dá popsat řada momentů a z tvůrčího hlediska i film jako celek.

Námět po právu přiláká a úvod vás jen utvrdí, že jste si mezi thrillery vybrali správně. Rozjezd je sice drastický, ale vtáhne vás do prostředí operátorů linky 911, kteří mohou ovlivnit ty nejkritičtější okamžiky nouzové situace. Halle Berry představuje jednu z nich – Jordan, která prošla bolestnou zkušeností a zanedlouho si ji připomene a možná částečně napraví neúmyslnou chybu.

Jde ovšem o jediný realistický přístup k věci, tudíž to není možné snímku jakkoliv objektivně vyčítat.

Berry vytváří po celý film působivou hrdinku tím, jak kombinuje profesionální a soucitnou pomocnici s osobou pod významným tlakem. Abigail Breslin bude bohužel pro mnoho diváků nejspíš otravná, poněvadž její postava Casey musí co nejvíc plakat a strachovat se o sebe. Jde ovšem o jediný realistický přístup k věci, tudíž to není možné snímku jakkoliv objektivně vyčítat. Navzdory potenciálním výtkám musím díky tomu přidat body za uvěřitelnost.

Co by v jiném akčním dobrodružství sloužilo jenom jako subplot, tedy mravenčí práce operátorů a policistů, používá Tísňová linka s účinnou naléhavostí a překvapivým úspěchem. Za realismus platí tvrdší daň sekvence pouze s unesenou Casey, vyznívající hekticky, ale přitom nutně zdržující a lehce otravně opakuje záběry na únosce (Michael Eklund) zesilujícího si v autě rádio. Když konečně nastane v ději zvrat, dostanete pár epizod brutálního násilí, z něhož se režie snaží (bez úspěchu) vykřesat šokující vizuální umění. Celkově z těchto scén zůstává cítit mnohem větší pachuť, než bylo nejspíš úmyslem.

Dílčí problémy však nejsou ničím proti úletu, kterým je celá poslední třetina filmu. Originální koncept je opuštěn, Jordan se začíná podobat tuctovým akčním hrdinkám a šílencův stereotypní motiv je plně vysvětlen. Nejspíš i scénáristovi a autorům námětu došlo, jak najednou potřebují něco neobvyklého, takže přišli s jednou významnou změnou oproti zvyklostem, jež – i když si teď možná přespříliš hraji na moralistu – nechala hlavní hrdinky udělat něco docela mizerného. Vždycky zabolí, když film zradí svůj nemalý potenciál…

„Vezměte ten protistresový míček a tiskněte ho všemi prsty, dokud nepřijede pomoc.“

[singlepic id=4147 w=400 h=300 float=center]

-„911, co se vám stalo?“ -„Troufá si umřít, sotva sem ji vyložil z kufru.“

[singlepic id=4140 w=400 h=300 float=center]

Policejní vrazi aut s bílou krví?

[singlepic id=4144 w=400 h=300 float=center]

0%

Námět po právu přiláká a úvod vás jen utvrdí, že jste si mezi thrillery vybrali správně. Rozjezd je sice drastický, ale vtáhne vás do prostředí operátorů linky 911, kteří mohou ovlivnit ty nejkritičtější okamžiky nouzové situace.