Recenze Gabriela Soukalová: Pravda se pořád vyplatí – Příběh biatlonistky zaujme, ale ubírá mu na váze způsob natočení

Sláva dokáže být hodně vrtkavá.

Dokument sleduje životní příběh Gabriely Soukalové, která se z Jablonce nad Nisou vypracovala mezi největší biatlonové hvězdy současnosti. Nejen díky tomu velmi vzrostla popularita tohoto sportu v Česku. Její cesta nebyla vždy úplně jednoduchá, protože musela překonat řadu překážek. Diváci mají také možnost nahlédnout do jejího soukromého života.

Není pochyb o tom, že tento dokument, stejně jako před několika lety kniha, některé lidi dost naštve. Gabriela Soukalová se opět pustila na tenký led, když přibližuje nelichotivé detaily ze zákulisí biatlonu nebo podrobnosti ze soužití s badmintonistou Petrem Koukalem. Některé výroky jsou ovšem poměrně ostré, takže příliš nepomáhá, že je ukázán jen její úhel pohledu.

Máme možnost sledovat, jak se tato biatlonistka postupně dostávala na vrchol.Nejlepší částí filmu je pravděpodobně začátek. Máme možnost sledovat, jak se tato biatlonistka postupně dostávala na vrchol. Pro pochopení příběhu jsou důležité také vzpomínky jejích rodičů, kteří ji k zimním sportům vedli už odmala. Gabriela Soukalová dosahovala nejen skvělých výsledků, ale také si získala srdce diváků tím, že byla svá. Ať už to znamenalo, že se na závody malovala tak výrazně jako nikdo předtím, nebo se nebála po závodech i zazpívat.

O dost depresivnější jsou potom pasáže, ve kterých popisuje své poruchy příjmu potravy. Podle svých slov jimi trpěla v podstatě po celou dobu své kariéry. Podobně náročné je také sledovat zlom, který nastal, když se rozhodla s biatlonem skončit. Když člověk dojde do bodu, že neví, co se sebou, tak je to vždy špatné. Je to ještě o to horší, když se současně musí vyrovnávat s kritikou od neznámých lidí.

Pozitivním aspektem jsou rozhovory s lidmi, kteří se v tomto sportu pohybují. Ať už jde o biatlonisty Ondřeje Moravce a Michala Krčmáře, trenéra Ondřeje Rybáře nebo prezidenta Českého biatlonového svazu Jiřího Hamzu. Nechybí ale ani slavní biatlonisté z celého světa – například Francouz Martin Fourcade, Norové Johannes Thingnes Bø a Tiril Eckhoffová nebo Finka Kaisa Mäkäräinenová.

Dokumentu kazí dojem jedna problematická věc. Konkrétně to jsou hrané pasáže, ve kterých se objevuje přímo Gabriela Soukalová. Například když se mluví o anorexii a bulimii, tak sledujeme, jak jde na záchod. Nebo když se rozebírá rozvod s Petrem Koukalem a ona křičí uprostřed zasněžené přírody. Byť to jsou často spíš jen ilustrační záběry, nepůsobí to ve výsledku vůbec dobře.

Dalším kamenem úrazu je pasáž, ve které se rozebírá vztah Gabriely Soukalové s Petrem Koukalem. Na to, že spolu byli manželé čtyři roky, se mu věnuje až příliš mnoho času. Navíc ještě takovým způsobem, že se všichni z jejího okolí vyjadřují negativně na jeho adresu. Stálo by za to snažit se ukázat také trochu jiný názor. Když už ne samotného badmintonisty, který se nechtěl vyjádřit, tak někoho jiného.

Dokument Gabriela Soukalová: Pravda se pořád vyplatí přibližuje profesní i soukromý život jedné z největších českých biatlonových hvězd. Biatlonová část se povedla, protože je vyloženě radost sledovat vzestup této sportovkyně. Bezpochyby má velkou zásluhu na popularizaci tohoto sportu u nás. Největším problémem je forma, kterou zvolil režisér a scenárista Petr Větrovský. Není potřeba všechno vzpomínání dokládat příliš názornými ilustračními záběry. Zvlášť když se popisuje těžké období biatlonistky. Na diváka to pak působí neautenticky, bulvárně a manipulativně, což je vlastně velká škoda. Zároveň snímek obsahuje některá drsná vyjádření, která by bylo vhodnější zmírnit. Ne kvůli tomu, že nejsou pravdivá, ale protože působí nešťastně, když je říká jen jedna osoba a jiný pohled na věc už dokument nenabídne.

Vidět Gabrielu Soukalovou v tropech je trochu zvláštní, když je člověk zvyklý vídat ji hlavně na sněhu.

Gabriela Soukalová: Pravda se pořád vyplatí
(Foto: VDN Promo)