Recenze: Neposkvrněná je další z řady nesmyslných hororů bez děje, který přehnaně tlačí na nechutnost

Tyhle jeptišky mají něco za lubem.

Zbožná Cecílie odjíždí na italský venkov, kde jí byla nabídnuta pozice v místním proslulém klášteře. Zde se jí dostává vřelého přivítání, jenže časem zjišťuje, že tenhle klášter a jeho obyvatelé skrývá temné tajemství. A Cecílie se bez vlastního přičinění ocitá v jejich středu, když z ničeho nic otěhotní, přestože je panna. Jedná se o další neposkvrněné početí, které je dílem boží ruky? Bude z Cecílie další světice? Nebo zatím stojí něco mnohem temnějšího?

V tomhle nás nechává snímek tápat nějakou dobu. V prvních dvou třetinách se nic moc neděje (až na to, že hlavní hrdinka záhadně otěhotní, ale to je tak vše) a na to, že má film poměrně krátkou stopáž (89 minut), tak se docela vleče. Jakmile se pak dostáváme do jeho poslední třetiny, tak se náhle dočkáváme poměrně zbrklého vysvětlení, které je přinejmenším nepromyšlené. Nebo tak aspoň působí. A některé faktory ani nejsou pořádně vysvětlené a nad spoustou věcí i po skončení filmu zůstává viset otazník. Je sice zodpovězeno kdo a částečně i proč (i když to není zcela uspokojující a ucelené, ale to teď dejme stranou), ale už ne jak. A to jak je velmi důležité, ale bohužel se zdá, že tvůrci na něj úplně zapomněli, nebo to bylo vystřiženo.

Celý film působí trochu polovičatě a jako by z něj byla vystřižena řada scén.Celý film působí trochu polovičatě a jako by z něj byla vystřižena řada scén. Příběh, za kterým stojí Andrew Lobel, je neucelený a nedořečený. Pro Lobela se jedná o celovečerní debut a na kvalitě scénáře je jeho nezkušenost bohužel znát. Samotný nápad je vlastně dobrý a má potenciál, avšak jeho realizace je prostě nešťastná. Je vidět, že Lobel spolu s režisérem Michaelem Mohanem (Voyeuři) prostě chtěli natočit horor z prostředí kláštera, ale moc o této problematice nevěděli, kromě toho, že tam jsou nějaké jeptišky, kříže a kněží. Ale jinak s touto tematikou ani tolik nepracují, jen toto prostředí využívají k vyprávění svého nápadu lidi, kteří klidně mohli být zasazeni do jakékoliv jiné lokace, a dojem by to mělo stejný.

Ani žádné velkolepé lekačky tu nečekejte. Tvůrci se o ně sice snaží, ale moc neuspívají. Většina strašidelných scén je strašně předvídatelná a spíše spočívá v nechutně krvavých momentech, než nějakém promyšleném bafnutí. Závěr Neposkvrněné je opravdu velmi krvavý a to až neuměřeně. Výsledkem je zkrátka šílená a hloupá podívaná, která je tolik vyhrocená, že by jí nepomohla ani svěcená voda.

Kvalitě celé podívané nepomáhají ani herecké výkony. Sydney Sweeney (Euforie) v hlavní roli se sice snaží vytřískat ze scénáře aspoň něco, ale moc se jí to nedaří. Mladá herečka podává solidní výkon, kterému nejde moc co vytknout, ale bohužel nestačí na to, aby povýšil celý snímek na aspoň trochu lepší úroveň. Kvalitní práci odvádí i Álvaro Morte (Papírový dům) a jeho snaha se stejně jako u Sweeney cení, ale prostě není dostatečná.

Za zmínku pak v neposlední řadě stojí i hudební doprovod, za kterým stojí Will Bates (Peníze těch tupců). Jeho soundtrack je však tak trochu zapomenutelný a nezanechá v divákovi žádný dojem. Bates se snaží o náboženské skladby, aby podpořil atmosféru celého filmu, a to se mu vlastně i daří, jenže jeho doprovod zkrátka není nijak výrazný. Jediné, co po hudební stránce utkví v paměti, jsou sborově zpívané známé náboženské písně, které aspoň trochu oživí podívanou.

V závěru je Neposkvrněná vlastně hodně poskvrněná. A to především špatným scénářem. Mohan a Lobel přináší rádoby hororovou podívanou z prostředí kláštera, která ale vyděsí leda tak svou chabou zápletkou a polovičatým dějem. Spousta věcí zůstává nakonec nedořečená, stejně jako konec celé této slavné podívané. Ten působí tak, jako kdyby závěrečná věta náhle končila čárkou místo tečky. Navíc je opravdu přehnaně krvavý a vypjatý. Nejhorší však je, že se toho po celou dobu ve filmu odehraje opravdu málo důležitého, co by někam posouvalo děj. Spousta věcí je také nedovysvětlených, což prostě vadí. A herecké výkony jsou sice solidní a hlavní představitelé se snaží něco vytřískat, ale tuhle nešťastnou podívanou už jednoduše nic nezachrání.

A teď si jdu tímhle propíchnout oči.

Neposkvrněná (2024)
(Foto: Black Bear Pictures)