Recenze: Kaskadér vzdává hold své profesi, ale šlo to lépe

Je libo velkolepou akci s humorem a v tomto žánru vzácným nadhledem?

Colt (Ryan Gosling) je už léta dvorním kaskadérem hvězdy Toma Rydera (Aaron Taylor-Johnson), který by se nemohl obtěžovat dělat některou z akčních scén sám, ale veškerou slávu chce mít pro sebe. Při natáčení nejnovějšího filmu to ale Tom přežene s pařením a ztratí se. Protože Colt ho dobře zná a chce projekt zachránit, vydá se ho hledat, a při tom musí ukázat co v něm je, protože situace se zvrtne tolik, že jde o život. Colt tak dokazuje, že nebezpečné kousky opravdu umí, a to nejen když běží kamera. Záda mu nekryjí asistenti s hasicími přístroji a navíc realita nemá daný scénář… O zábavnou a bláznivou podívanou není nouze, zatímco v jejím jádru je příběh starý jako lidstvo samo, tedy jak chce hrdina získat srdce své vyvolené.

Gosling je pro roli ideální: je drsný, ale ne moc, milý, ale ne hloupý, chytrý, ale ne přechytralý.Gosling je pro roli ideální: je drsný, ale ne moc, milý, ale ne hloupý, chytrý, ale ne přechytralý. A scény na diskotéce v úchvatném neonovém oblečku už nás po jeho roli Kena vůbec nerozhodí. Této podívané by k úspěchu stačil samotný Gosling, ale jako velký bonus je tu ještě Emily Blunt (coby objekt Coltova zájmu). Vzájemně se doplňují a nekradou si scény. Oba jsou obří sympaťáci, pohlední lidé, hollywoodské hvězdy, ale erotické dusno mezi nimi zrovna nepanuje. Snímek to naštěstí nepotřebuje, aby fungoval. Nejspíš nejzábavnější interakce mezi nimi jsou ty, kdy se špičkují, a takových scén je ostudně málo. Jaká škoda! Z vedlejších rolí vyniknou Hannah Waddingham jako Tomova agentka a v roli šéfa kaskadérů Winston Duke, který cituje z nejznámějších filmů, a my si tak užijeme malý kvíz.

Samotná akce je přirozeně velkou součástí filmu. Honičky a skoky v autech i na lodích, požáry, pády, rvačky, střílení… Uvidíme pár velmi vynalézavých akčních scén, ale možná žádná z nich není nezapomenutelná. Snímek je bezpochyby poctou velmi nebezpečné a nedoceněné profesi, ale to se bohužel ještě nerovná výborný film. Navíc nám ukazuje až zbytečně nerealistický příběh kaskadéra, který nám o téhle práci vlastně nic neřekne. Nedozvíme se, jak se k ní dostal, proč ji vlastně dělá (jen proto, že je v ní dobrý), co ho vede k tomu nasazovat svůj krk a zdraví pro pár scén, za které víceméně slízne smetanu jiný herec. Takže sice strávíme v kině dvě hodiny sledováním údajné ódy na kaskadéry, aniž bychom odcházeli byť jen o krapet moudřejší ohledně tohoto oboru obestřeného tajemstvím.

Blunt a Gosling předvádí svůj obvyklý standard, ale možná bychom v tak očekávaném filmu viděli raději nadstandard. Zvláště Ryan a jeho kaskadér dělá (pochopitelně) psí kusy, aby nás zabavil. Pokud dáváme přednost akci před příběhem, pak na nás budou Kaskadérovy triky fungovat. Jinak se o samotné profesi moc nedovíme, protože děj nemá s realitou nic společného. Jak vypadá život kaskadérů, to nám tedy zrovna tento snímek nezodpoví, a to ani s přimhouřenýma očima. Promarněná příležitost? Stoprocentně. Pohodová zábava? Většinu času ano.

Is he Kenough?

Kaskadér (2024)
(Foto: Universal Pictures)