Recenze Furiosa: Sága Šíleného Maxe nás zve na brutální jízdu

Za svobodou či za pomstou?

Už je tomu téměř deset let, co nám uhranula postava Furiosy z filmu Šílený Max: Zběsilá cesta, pokračovatele slavné postapokalyptické série s vůní benzínu. Znovu nás vtáhne do světa plného lidského zoufalství, bezbřehého jako nekonečné písečné duny, aby nám poodkryla něco víc ze své minulosti, i když nic z ní nešokuje. Ovšem bude náramně bavit. Tvář Charlize Theron nahradila Anya Taylor-Joy, nějakou tu známou postavu uvidíme v mladším vydání, většina je ale zbrusu nová. Tou hlavní je Dementus Chrise Hemswortha, nečitelný a nepředvídatelný stejně jako příběh filmu. Když se za ním ohlédneme, zjistíme ale, že jsme nic tak překvapivého neviděli.

Furiosa se rozhoduje, zda je pro ni důležitější svoboda a návrat domů, nebo pomsta, kvůli které se vůbec ocitla tam, kde je. Tato silná hrdinka málokdy mluví a často pro nás zůstává nečitelná. Každý v tomto krutém světě má vlastní motivaci pro své činy. Všude nás provází dunivé zvuky motorů, vrzání součástek, výbuchy a výkřiky, oheň a střelba, honičky zástupců dvou klanů. Násilí je nám servírováno vynalézavými metodami, postavy jsou plné vzteku a beznaděje. Finále je překvapivě tiché a poklidné, nejde už o řvaní motorů, ale herecký souboj Taylor-Joy a Hemswortha. Za zmínku stojí také nápadná dětská verze Furiosy Alyla Browne a rovněž charismatický Tom Burke, se kterým si hlavní hrdinka vytvoří křehké pouto ve světě, kde jede každý sám na sebe.

Režisér a scenárista George Miller věnuje veškerou pozornost vývoji Furiosina charakteru, zároveň se nechce vzdát zběsilé akce.Režisér a scenárista George Miller věnuje veškerou pozornost vývoji Furiosina charakteru, zároveň se nechce vzdát zběsilé akce. Furiosa prochází transformací, není to ale ani tak vývoj hrdinky po duševní stránce, jako její dospívání, protože její odvahu a urputnost u ní vidíme už jako u malého dítěte. Ovšem větší koncentrace na vývoj hrdinky v žádném případě neznamená, že Miller upustil od vražedného tempa či vražedných honiček v pouštních bouřích s důmyslnými vozidly, zbraněmi a hrůzu nahánějícími maskami. Málokdy vidíme tak dobře vybalancovanou brutalitu s nějakou hloubkou postav. Delikátně brutální, surová a nekompromisní podívaná, nádherně vizuálně zpracovaná, podpořená nervydrásající hudbou a vtahující kamerou, nám naservíruje přesně to, co jsme čekali, jen občas dupne na brzdy a zvolní tempo až moc. A možná jsme chtěli víc, víc napětí a překvapení. Ale je skvělé, že někdo vytvořil svět, kterého se divák nemůže nabažit.

Od Millera čekáme už tak nějak automaticky, že Furiosa bude velkolepá podívaná, stejně jako předchozí snímek, a to rozhodně je. Už je jen otázkou, zda jste divák, kterému to stačí, nebo by chtěl ještě něco víc či jinak. Můžeme nostalgicky srovnávat s předchozími filmy, nebo se můžeme radovat, že Miller ještě dokáže bez zaváhání vystřihnout takovýto snímek a že k tomu má k dispozici všechny finance, skvělé herce a techniku, které potřebuje. Co přináší na plátno je jedinečné v rámci tvorby všech ostatních, ale ne jeho. A pořád to bohatě stačí.

Před těmito týpky určitě nikdo nepřechází na červenou…

Furiosa: Sága Šíleného Maxe (2024)
(Foto: Warner Bros. Pictures)