Jasmíniny slzy / Blue Jasmine – recenze

[singlepic id=4979 w=200 h=200 float=left]„Víte, můj muž Hal…“

Píseň Blue Moon by bezesporu volili nejen roztomilí Šmoulové, ale zejména patří k nejoblíbenějším songům Jasmine (Cate Blanchett), hrdinky nejnovějšího počinu legendárního Woodyho Allena. Režisér s charakteristickými brýlemi na nose nás rok co rok obšťastňuje novým snímkem. V posledních dvou letech to byly filmy Do Říma s láskou a Půlnoc v Paříži. Tentokrát zůstaneme na americké půdě a vydáme se do San Franciska.

Jasmíniny slzy prakticky stojí na bedrech jedné ženy a tou je vynikající herečka Cate Blanchett, kterou letos ještě spatříme v očekávaném pokračování Hobita s podtitulem Šmakova dračí poušť. V Jasmíniných slzách ztvárňuje ženu, která se zamilovala do nečestného muže Hala (Alec Baldwin) a díky tomu se dostala na (pro ni) absolutní dno. Svůj život zasvětila manželství a rok před dokončením vysoké školy proto opustila i snahu o vyšší vzdělání. Než na Hala praskly jeho nevěry a finanční podvody, oddávala se pouze péči o svůj zevnějšek, domácnost a pořádání večírků. Nic pro ni nebylo příliš drahé a nakupování luxusních hadříků byl zkrátka standard.

Strmý pád se bohužel velmi krutě podepsal na její psychice.Nyní její růžový pohádkový sen praskl jako bublina a ona se musí chtě nechtě poprat s šedou každodenní realitou. Strmý pád se bohužel velmi krutě podepsal na její psychice. Cate Blanchett se s rolí zničené ženy, která se chce opět vydrápat na vrchol, poprala na výbornou. Představovali jste si někdy afektovaně chladnou paničku, která se ve značkovém oblečení objeví u dveří naprosto obyčejné domácnosti její sestry (Sally Hawkins)? Pokud ano, v Jasmíniných slzách ji uvidíte na vlastní oči. Bohužel postavě na sympatičnosti postupně ubírá to, že nejenže jí nejde do nového životního stylu zapadnout, ona to ani nechce. Všeho a všech se tu štítí a chce co nejrychleji vypadnout. A nebrání se přitom ani lhaní a podvádění.

Na základě střetu dvou společenských vrstev a duševní nevyrovnanosti vzniká řada vypjatých situací. U některých se i zasmějeme, ale především tu máme ukázku jako vystřiženou z díla Zykmunda Baumana „Globalizace“, ve kterém říká, že ti, co jsou právě na vrcholu, by si měli vážit těch, co jsou pod nimi, ti jim totiž ten vzestup umožnili a lusknutím prstu se mohou ocitnout mezi nimi.

Woody Allen nám servíruje velmi zajímavý pohled na souboj snobských manýrů horních deseti tisíc a všední reality milionu lidí. Film Jasmíniny slzy vyniká hereckým obsazením a silným tématem, ale bohužel se potýká i s lehkou rozvleklostí.

Láska umí být slepá i krutá, tak milovaného manžela…

[singlepic id=4971 w=400 h=300 float=center]

…vyměnila za sklenku se zlatavým mokem a prášky.