Recenze: A dýchejte klidně / Andið eðlilega

Co mohou mít společného islandská svobodná matka a africká uprchlice? Příběh o lidské solidaritě upozorňující na zoufalou situaci žadatelů o azyl na Islandu.

Lára (Kristín Þóra Haraldsdóttir), svobodná matka s pohnutou minulostí, se uchází o práci na mezinárodním letišti v islandském přístavním městě Keflavíku. Protože se účty hromadí, nemá z čeho platit nájem ani vybudovat zázemí pro svého malého syna, ví, že musí být v konkurzu ta nejlepší. A příležitost, aby dokázala své schopnosti, brzy přijde. Při kontrole pasů odhalí falešné doklady Afroameričanky Adji (Babetida Sadjo), která se snaží na falešný francouzský pas dostat do Kanady.

Právě Lářino odhalení zapříčiní, že je Ajda oddělena od zbytku své rodiny a zůstává dočasně uvězněna na Islandu. Cesty dvou žen, které touží po lepším životě, se brzy spojí. Mezi Lárou a Adjou vznikne křehké pouto a členka islandské letištní stráže bude muset brzy učinit složité rozhodnutí. Adjin čas do deportace zpět tam, kde ji čeká týrání a smrt, se totiž krátí.

Režisérský debut Islanďanky Ísold Uggadóttir plný solidarity, pochopení a humanity.Režisérský debut Islanďanky Ísold Uggadóttir plný solidarity, pochopení a humanity, je skvělou ukázkou toho, že drama plné soucitu a něhy lze natočit i bez zbytečného sentimentu. Uggadóttir v něm na jednu stranu ukazuje odvrácenou tvář ostrova ledu a ohně, na stranu druhou ale velmi výstižně poodhaluje mentalitu tamních obyvatel – od neznámého muže, který Láře nabízí, že za ni v obchodě doplatí účet, přes učitelku, která dává svobodné matce možnost volby a při porušení zákona nezavolá policii, až po správce zařízení pro žadatele o azyl, který se nebojí opustit komfortní zónu a povzbudit zoufalou Adju milými slovy.

Všechny postavy filmu, který zvítězil v diváckém hlasování Letní filmové školy a uspěl rovněž i na dalších mezinárodních festivalech, demonstrují, že navzdory nekompromisním imigračním zákonům státu zde žijí lidé, kteří stále ví, co znamená solidarita a uplatňují ji v praxi. Zoufalá situace, v níž se obě ženy ocitají, tak ve stabilním prostředí plném jistot nepůsobí natolik klaustrofobickým dojmem.

Navíc způsob, jak Ísold Uggadóttir snímek zakončila, může mnohé skutečně překvapit. Na konci se děj totiž přemění na pásmo náznaků, které nemusí být každému jasné. To, jak film přesně skončil, se pak snadno stane předmětem diskusí.

Velkým plusem snímku A dýchejte klidně je také herecké obsazení – představitelka Láry Kristín Þóra Haraldsdóttir se dokonce na letošním festivalu Berlinale stane jednou ze Shooting Stars a zařadí se tak mezi nejnadanější evropské herce současnosti.

Debutový snímek islandské režisérky Ísold Uggadóttir ukazuje, kolik toho mohou mít dvě zdánlivě velmi odlišné ženy společného a demonstruje sílu, s jakou jsou schopny bojovat za lepší život sebe i svých dětí. Zároveň upozorňuje na zoufalost situace uprchlíků ze zemí třetího světa, kteří se pokouší získat na Islandu azyl nebo ho užít jako tranzitní zemi. Nepředstavitelný strach z toho, že se dostanou zpátky do tam, kde je pojem lidská práva vládě cizí, Uggadóttir bravurně ukazuje na příkladu, kolik jsou toho uprchlíci schopni pro svobodu udělat. Aby se vyhnuli deportaci, riskují klidně i vlastní život.

Film budou mít čeští diváci možnost zhlédnout v rámci Přehlídky současných severských filmů SCANDI, která v Praze potrvá od 10. do 13. ledna 2019.

Najíst se v islandských supermarketech zadarmo? Není to nemožné.

Adja a Lářin laskavý syn si brzy porozumí.