Recenze: Captain Marvel

Hrdinka, která zachrání Avengers?

To sice možná ano, ale ani její četné superschopnosti jí nepomohou zachránit její vlastní film. Ten, byť má spoustu pozitiv, tak má bohužel i mnoho negativ. A tím největším je titulní protagonistka, ale k ní ještě později.

Nejprve něco málo k ději. Ten je velmi jednoduchý, ale dostatečně zajímavý. Nabízí nám origin story další superhrdinky. A tou je Carol Danvers, pozemšťanka, která bojuje bok po boku ušlechtilé mimozemské rasy Kree proti Skrullům, kteří ničí okolní planety. Po nezdařilém souboji se ocitá na planetě Zemi, kde se spojuje s agentem Nickem Furym. Carol si však na svůj život na Zemi nevzpomíná, a tak společně s Furym krok po kroku odkrývají její minulost a klíč k jejím tajuplným schopnostem a tomu, jak zastavit válku mezi Kree a Skrully.

Režiséři Ryan Fleck a Anna Boden prezentují první snímek studia Marvel s ženskou protagonistkou v hlavní roli.Režiséři Ryan Fleck a Anna Boden, která se spolu s dalšími třemi kolegy podílela i na scénáři, prezentují první snímek studia Marvel s ženskou protagonistkou v hlavní roli. A je to na něm znát. Film je plný feministických narážek. Krom toho však nabízí poměrně zajímavý příběh, který rozšiřuje marvelovský svět a jsou na něj samozřejmě i četné odkazy. Ovšem ne vždy úplně zdařilé. Jedním takovým příkladem může být i moment, který odkrývá, jak došlo k vymyšlení jména pro tým Avengers, a fanoušci budou zklamáni.

A kádr nevylepší ani Brie Larson a její titulní hrdinka. Tato Oscarem ověnčená herečka zde nepodává příliš přesvědčivý výkon. Přednes Larson je strnulý a dřevěný, navíc její postava postrádá emoce a hloubku. Za všech situací monotónní, a coby protagonistka nezvládá zaujmout. Zkrátka Larson něco chybí a její výkon je díky tomu v závěru nevýrazný, což u ní, jakožto nositelky děje, není dobré. Na druhou stranu Samuel L. Jackson, který se vrací coby Nick Fury, podává kvalitní výkon a scény s ním patří mezi jedny z nejlepších (zejména pak ty s kočkou). Skvělý je i Ben Mendelsohn coby vůdce Skrullů. Jeho přednes má hloubku a jeho postava je tou nejzajímavější z filmu. Významná je i postava, kterou ztvárňuje Jude Law. Ten podává pro něj už standardně dobrý výkon, ale je také pravda, že ničím příliš nezaujme. Zkrátka Jude Law je zase Jude Law, nic výjimečného se nekoná. V dalších rolích se pak objeví Annette Bening, Clark Gregg, Djimon Hounsou, Lee Pace, Lashana Lynch či Gemma Chan.

Kromě představitelky hlavní hrdinky zklamou i bojové scény, kterých je zde pomálu. A těch dobrých a památných je ještě méně. Jediná kvalitní bojová scéna, která utkví v paměti, je na začátku filmu. Hrdinka tu utíká ze spárů nepřítele a brání se s takřka zavázanýma rukama. Zde je choreografie i scénografie velmi dobře odvedená.

Kvalitní jsou i vizuální efekty, zejména pak CGI použité k omlazení Samuela L. Jacksona a Clarka Gregga. Příběh se totiž odehrává v polovině devadesátých let, tedy téměř o dvacet pět let dříve než současné události v MCU. K tomu bylo potřeba udělat mladšími Nicka Furyho a agenta Coulsona a to se technicky povedlo téměř dokonale. Po vizuální stránce jsou dobře odvedené i digitální efekty týkající se mimozemšťanů či schopností Captain Marvel. Nutno také podotknout, že i prakticky vytvořené masky Skrullů jsou věrohodné a kvalitní.

Dalším plusem snímku je jeho hudební stránka, jak originální soundtrack, tak známé písně, co zde zazní. Celkově má doprovod jakýsi nostalgický nádech, což byl nejspíše prvotní záměr tvůrců. Liší se trochu od většiny klasických marvelovských soundtracků, což je osvěžující a přibližuje se k vesmírnému prostředí příběhu. Navíc tu pak zaznívají i četné devadesátkové hity, které správně naladí.

Captain Marvel je dalším dílem ve skládačce zvané MCU. Tvůrci slibují, že pomůže ostatním hrdinům v boji proti Thanosovi v Avengers: Endgame, na to si však ještě chvíli počkáme. Teď tu máme její debut a zároveň origin story. A titulní kapitánka v něm bohužel moc nezaujme, na čemž má podíl zejména její představitelka, která je jedním slovem mdlá. Všechny ostatní postavy i herci jsou zajímavější než ta hlavní. Problémem také je, že se hlavní hrdinka i samotný film berou moc vážně, což je škoda. Své nedostatky si však vynahradí po vizuální stránce, soundtrackem i poutavým příběhem. Ostatní marvelovky však nasadily laťku příliš vysoko a Captain Marvel k ní má trochu dál.

Tak co, dáme si páku?

Den na pláži podle Skrullů je pěkná sranda.

Mít dvě oči je tak fajn.