Zlodějka knih / The Book Thief – recenze

[singlepic id=6447 w=200 h=200 float=left]Co by vaše oči řekly, kdyby uměly mluvit?

Drama Zlodějka knih se odehrává v čase druhé světové války, jež krutě zasáhla miliony lidských osudů. Liesel (Sophie Nélisse), mladá dívenka s blonďatými vlásky se chtě nechtě musí vypořádat s krutými nástrahami života, které ji vytrhly z náručí milující maminky. Ocitá se sama, uprostřed cizího města a nové adoptivní rodiny. Chladná Rosa (Emily Watson), jež se stává její novou matkou, není z Liesel ani trochu nadšena a nemá pro její uzavřenost ani trochu pochopení. Empatičtější Hans (Geoffrey Rush) jí rozumí mnohem lépe a snaží se jí ze všech sil pomoci. Spřízněnou duši nalezne i v sousedovi Rudym (Nico Liersch) a zejména v židovském chlapíkovi Maxovi (Ben Schnetzer), který stejně jako ona přišel o rodinu a skrývá se v jejich sklepě. Z pochmurnosti a beznaděje všedního života ji vytrhávají příběhy skryté na stránkách knih. První publikaci Liesel ukradne hrobníkovi.

Vyprávění se zaměřuje na životy obyčejných lidí v jednom německém městečku.Zlodějka knih se nezaobírá válkou jako takovou, nečeká nás lekce z historie. Vyprávění se zaměřuje na životy obyčejných lidí v jednom německém městečku a ukazuje nám, že krutostem války nebyl ušetřen nikdo. Bude to znít možná trochu drsně, ale podobně citově „vyděračských“ snímků bylo natočeno mnoho. Čím je tento jiný?

I když se děj točí kolem Liesel, vypravěčem není ona, nýbrž samotná Smrt. Její tvář sice nikdy nespatříme, ale hlas Rogera Allama si budeme pamatovat. Jako výborný lze bezpochyby označit i herecký výkon Emily Watson a Geoffreyho Rushe. Emily dokonale vystihla ženu, která sice vroucně miluje, ale okolnosti ji donutily vytvořit si hroší kůži a světu ukazovat tvrdou a nepoddajnou tvář. Geoffrey naopak perfektně ztvárňuje muže, který má srdce na dlani. Slova chvály si zaslouží i hudební doprovod v podání Johna Williamsa.

Ale dozvíme se něco jiného než to, že válka je nemilosrdná? Popravdě ani moc ne. Liesel nám sice ukáže, že knihy nás mohou vytrhnout z každodenního života a usnadnit nám vypořádat se s realitou, ovšem před kulkou, granátem či bombardováním nás neochrání, jak na vlastní kůži pozná celá řada postav. Snímek Zlodějka knih je bezesporu dojemný a perfektně zahraný, ale nenabízí toho tolik, kolik slibuje.

Nevíte, kde je nádraží 9 a ¾?

[singlepic id=6449 w=400 h=300 float=center]

Hrobníkova příručka se nejlépe čte na schodech.