Yves Saint Laurent – recenze

„Móda se mění, styl je věčný.“

Chanel, Christian Dior, Versace či Giorgio Armani patří k několika málo módním domům, které se pyšní označením „haute couture“. Mezi tuto smetánku se řadí i Yves Saint Laurent. Film o jeho životě, talentu i démonech natočil režisér Jalil Lespert.

Ve snímku Yves Saint Laurent se seznámíme s mladíkem, který v pouhých sedmnácti letech odchází do Paříže a jde si za svým snem. Díky svému talentu a píli se stává nejen spolupracovníkem Christiana Diora, ale záhy i uměleckým ředitelem osiřelého módního domu. Jeho první módní kolekce haute couture se stane zlomovým mezníkem v jeho osobním i pracovním životě.

Do role úspěšného návrháře obsadil Lespert pětadvacetiletého Pierra Niney. Tento velký talent francouzské kinematografie ztvárnil nevyrovnaného muže velmi realisticky. Věříme mu jeho počáteční plachost a lehkou neohrabanost, ale i pozdější citové výbuchy a alkoholové i drogové peripetie. Jeho strážným andělem, životním a obchodním partnerem i vypravěčem našeho příběhu je Pierre Bergé (Guillaume Gallienne), který vše řeší s nadhledem a stoickým klidem.

Jalil Lespert se až příliš zaměřil na Laurentův osobní život.Životopisná díla se většinou potýkají s pomalejším tempem a Yves Saint Laurent není výjimkou. Povedené herecké obsazení nejen ústřední dvojice naštěstí dostatečně upoutává naši pozornost. Všechny módní nadšence ovšem velmi zamrzí, že se Jalil Lespert až příliš zaměřil na Laurentův osobní život a především na homosexualitu, na úkor jeho uměleckým počinům. Důkladná prohlídka továrny na modely, které jsou dodnes symbolem luxusu i ukázkou jedinečného talentu se prostě nekoná.

Film Yves Saint Laurent nás bere na jeden předlouhý večírek plný výmluvných mužských pohledů, (nejen) postelových hrátek a skleniček whisky. Šatník hvězdy „haute couture“ zůstává z větší části i nadále nedostupný. Tento rok bychom se měli (snad) dočkat i druhého životopisného pokusu s názvem Saint Laurent. Uvidíme, jestli se tak opravdu stane a jak to dopadne.

Jeden svůdný pohled zepředu….

… a letmé okouknutí zezadu.

Když se vám nepovede účes, nasaďte si klobouk.

60%

Yves Saint Laurent

Film Yves Saint Laurent nás bere na jeden předlouhý večírek plný výmluvných mužských pohledů, (nejen) postelových hrátek a skleniček whisky. Šatník hvězdy „haute couture“ zůstává z větší části i nadále nedostupný.